@Kronprinsparets jomfrutwitrer

Lurer du på hva du ikke rakk å mene noe om forrige uke? Popklikk gir deg svaret, og forsøker å se på saken med friske mandagsøyne.

Det er vel liten tvil om at forrige ukes tema i sosiale medier, var nyansettelsen av en medarbeider til slottet, som skal arbeide nettopp med sosiale medier. Valget falt på 31-år gamle Christian Lagaard.

Ansettelsen har vært kritisert av både kjente og ukjente twitter-profiler, og debatten har blant annet foregått i kommentarfeltet til denne Kampanje-artikkelen. Kritikken går på at den nyansatte tilsynelatende ikke har noen profil selv, i landskapet av sosiale medier og tjenester. Hvordan kan en som ikke har kvitret en eneste tweet nå bli @kronprinsparets nye ansikt utad?

Bare én debattant antyder at kanskje det ikke var en twitter-kjendis av a, b eller c-format slottet jaktet på. Jeg tror denne debattanten er inne på noe.

Hva med å snu på flisa for å illustrere poenget? Dersom slottet hadde ansatt en profil med et sjenerøst rulleblad på twitter, i blogger osv., ville ikke noen da rettet søkelyset på denne kandidatens tidligere twitter-oppdateringer og blogginnlegg? Og hvordan ville det da sett utAngry Birds-Bouncer Banner?

Noen har kanskje gowalla-historikk som vitner om inngående interesse for ei litta schnaps både dann og vann. Andre kan ha meldt om pirataktiviteter som i opphavsrettslig forstand strengt tatt ikke er innenfor loven.

Eller hva med bloggere med innlegg så tjukke av banneord og personangrep at de kan gjøre Snoop Dogg mørkeredd.

Eksemplene er bare de første innfallene jeg fikk, og sikkert ikke de beste.

Jada, det finnes retningslinjer for opptreden i sosiale medier i mange virksomheter. Og det finnes også eksempler på at brudd på disse har gjort at folk har mistet jobben. Dette er velkjente ting. De fleste burde altså ha fått med seg at det de offentliggjør på egenhånd på sosiale medier er – nettopp – uhyre offentlig.

Har man forresten sett nærmere på hvem som blir twitter-kjendiser, bortsett fra de som allerede var kjendiser fra før? Det er selvfølgelig mange svar på det spørsmålet, men det er vel ikke tvil om systematisk rappkjeftethet og uttalt progressive holdninger til en del av jussen som regulerer medier og åndsverk er på suksesslista.

Kanskje har jeg tungt for det, men jeg har ofte slitt med å finne ut av hvor en del av de kjente profilene i sosiale medier trekker grensen mellom jobb, fritid, private meninger og personlig branding.

Kanskje er derfor ikke så rart hvis de som velger ut kandidater til  stillinger ved Slottet , ikke bare ser på «followers» og status i twittermiljøet, men også scanner den elektroniske bagasjen.

Akkurat som med alle andre stillinger ved Det Kongelige Hoff skader det ikke at slottskvitreren besitter en viss jomfruelighet.


Publisert

i

av

Kommentarer

2 kommentarer til “@Kronprinsparets jomfrutwitrer”

  1. Jarle Petterson avatar

    Det var hæren flytte meg et ord i rett tid!

    Altså, jeg har intet verdens grunnlag for å uttale meg om Lagaards kvalifikasjoner eller mulige mangel derpå, men reaksjonene fra dei leiande twitterararane luktet forurettelse og indignasjon lang lei.

  2. Eirik H. Urke avatar

    Du er ganske riktig blant de første som forsøker svare på mitt opprinnelige spørsmål: Hva tenker Slottet og Hodejegerne når de ansetter en person uten synlig erfaring på fagfeltet han skal lede?

    Det er vel også en opplagt mulighet at Slottet prioriterer diskresjon foran åpenhet og jomfruelighet foran erfaring i denne sammenhengen. Jeg påpeker bare at Slottet søkte etter «en person med førsteklasses kunnskap om bruk av sosiale medier, både operativ og strategisk», men tilsynelatende har sett bort fra disse kravene i ansettelsen. Kan til og med mangelen på erfaring ha telt positivt? Hvilken lærdom skal evt trekkes av det? Jeg mener det må være helt legitimt å stille spørsmål ved disse tingene.

    Dette innebærer for øvrig ingen kritikk av Lagaard personlig. Han fikk en tøff ilddåp, og vil helt sikkert jobbe hardt for å få kongehuset opp og fram i sosiale medier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *