7F6FA5E9-13B5-46E5-AE3C-23B1E2641436I går var det 55 år siden The Beatles gikk i studio for å spille inn “Revolver” (1966). I løpet av dagen fikk de lagt grunnlaget for “Tomorrow Never Knows” og ble ferdig dagen etter. Låta endte til slutt med å blir siste låt på side 2.

Tekst: Martin Johannessen

“Denne sangen er helt annerledes fra noe vi har gjort tidligere”, sa John Lennon og ville at stemmen skulle høres ut som Dalai Lama messer fra en fjelltopp, mange mil unna.

Et ganske presist ønske, men ganske vrient for den nye lydteknikeren Geoff Emerick. Dessuten ville Beatles prøve alle mulige nye varianter av innspilling. Både forlengs og baklengs.

“‘Revolver’ very rapidly became the album where the Beatles would say ‘OK, that sounds great, now let’s play it backwards or speeded up or slowed down’. They tried everything backwards, just to see what things sounded like,” sa Geoff Emerick.

Norman Smith hadde vært fast lydtekniker frem til og med “Rubber Soul” (1965). Nå var han opptatt med å produsere det ganske ukjente Pink Floyd.

Plata ble spilt inn i EMI Studios i London med George Martin som produsent.

Hele 14 låter fikk plass på den britiske versjonen av plata. I USA måtte de nøye seg med 11 låter. Det var tydelig at låtskriver-kreativiteteten var på topp. Sammen med “Rubber Soul” er “Revolver” definitivt en av mine absolutte favoritter fra The Fab Four. Egentlig den aller beste.

“I don’t see too much difference between ‘Rubber Soul’ and ‘Revolver’. To me, they could be Volume One and Volume Two,” sa George Harrison.

Plata er proppa med fantastiske låter, blandet med innovative innspillingsmetoder, tape-loops, baklengsspor, kunstig dobbeltspor og kreative krumspring. Til sammen blir det en helhet som er imponerende. Og sangharmoniene er selvsagt en fryd for øret.

“I think it’ll be our best album yet,” sa Paul McCartney i 1966.

Tittelen “Revolver” er ikke en pistol, men oppkalt etter vinylens bevegelse på spilleren, “to revolve” – “å dreie”. Men selvsagt var en dobbel betydning fra ordkunstnerne fra Liverpool. John Lennon forklarer (eller gjør han egentlig det?):

“It’s just a name for an LP, and there’s no meaning to it. Why does everyone want a reason every time you move? It means Revolver. It’s all the things that Revolver means, because that’s what it means to us. Revolver and all the things we could think of to go with it.”

Andre forslag til tittel var “Beatles on Safari”, “Bubble and Squeakog Pendulum”. En stund lå “Abracadabra” i tet. Paul McCartney foreslo “Magic Circle”, John Lennon foreslo “Four Sides of the Circle” og så “Four Sides of the Eternal Triangle”, Ringo Starr foreslo “After-Geography”. Men det endte altså med forslaget til McCartney som var “Revolver”.

“Revolver” har flere ganger blitt kåret til verdens beste plate og kommer alltid høyt opp på lista i diverse kåringer. Og det er en god grunn til det. Plata er nemlig en av verdens aller beste. Selv etter 55 år er den like innovativ og kreativ som på 60-tallet.

The Beatles Bible har selvfølgelig en egen side om “Revolver” https://www.beatlesbible.com/albums/revolver/

Og litt om hvordan coveret ble tegnet her: Klaus Voormann & The Beatles’ Revolver https://illustrationchronicles.com/Illustrated…