7268331F-739A-4E91-8D8E-9D33C40F26DEI dag er det 44 år siden Fleetwood Mac ga ut den perfekte pop-plata «Rumours» (1977).

Tekst: Martin Johannessen

Nåja, om den er perfekt eller ikke, er ikke så nøye. Men den har solgt over 45 millioner eksemplarer og er fortsatt en storselger over 40 år etter utgivelsen. Den er rett og slett  et av tidenes mest solgte album.

De slo for alvor gjennom med «Fleetwood Mac» i 1975 og forventningene var store for «Rumours». Men etter seks måneder på veien med heftig konsertvirksomhet går paret Christine og John McVie fra hverandre etter åtte års ekteskap. Tonen mellom Lindsey Buckingham og Stevie Nicks var ikke alltid like musikalsk den heller. Og trommeslager Mick Fleetwood sleit på hjemmebane.

Forholdene lå derfor ikke akkurat til rette for å spille inn en ny plate som kunne overgå den forrige. Men det klarte de, utrolig nok.

Christine McVie beskriver innspillingen med ett ord: Drama. Og innspillingene har også blitt omtalt som tidenes såpeopera: «Rock’s greatest living soap opera.»

Plata er spilt i en rekke studioer i Miami, Sausalito, Los Angeles, San Francisco og Hollywood med Fleetwood Mac, Ken Caillat og Richard Dashut som produsenter. Caillat hadde vært lydtekniker for Warren Zevon og Dashut hadde jobbet på «Buckingham Nicks» i 1973 før de ble med i Fleetwood Mac.

Forskjellige studioer og omgivelser, fester til langt på natt, så mye kokain at de vurderte å nevne pusheren i takkelista og generelt lite struktur til tross, ifølge Nicks var bandet best når de var i dårlig form: «We created the best music when in the worst shape.»

Og Buckingham hevdet at spenningene mellom medlemmene var positivt for musikken, at helheten var mer enn summen av de enkelte: «the whole being more than the sum of the parts.»

Bandet var nesten aldri i studio sammen og den ble satt sammen av diverse opptak og overdubs. Men det var egentlig ikke så uvanlig. Mange plater ble skrudd sammen på den måten. Så lenge bandet har gode låter og teknikerne er gode til å skru er det mye spennende som kan skje.

En ting som er helt sikkert er at harmonien mellom Buckingham, Nicks og McVie er vakkert som fy og løfter låtene og plata opp på et meget høyt nivå. Eller «pretty powerful», som de sa selv da de fikk høre den ferdige plata.

«Go Your Own Way» sunget av Buckingham, var første single og kom ut før jul i 1976. En tøff uptempo poplåt som ble en topp 10 hit på Billboard-lista.

Stevie Nicks synger på «Dreams», som var single nummer to og den første som nådde helt til topps på single-lista. Den er helt klart på pallen over tidenes fineste popsanger – hvert fall i mine ører!

I følge Nicks tok det ikke lang tid å skrive låta. Hun hadde pause fra opptak og gikk inn et annet studio. Der fant hun orgelet til Sly Stone, satt seg ned og hadde låta ferdig i løpet av 10 minutter: «I sat down on the bed with my keyboard in front of me. I found a drum pattern, switched my little cassette player on and wrote ‘Dreams’ in about 10 minutes.»

Den tredje singlen var «Don’t Stop» med Christine McVie og Buckingham på vokal. Den ble også en stor hit og nådde tredjeplassen i USA. «‘Don’t Stop’ was just a feeling. It just seemed to be a pleasant revelation to have that ‘yesterday’s gone,» sa McVie senere.

Siste single ble «You Make Loving Fun», også den med Christine McVie på vokal. Det er også hun som spiller på det fete orgelet. Også denne kom seg inn på topp 10.

Kritikerne likte også det de hørte. Rolling Stone skrev: «Vocal harmonies are the meat and potatoes of California’s pop identity, and Fleetwood Mac is now one of the genre’s main proponents, with three lead singers of comparable range and tone.»

Plata ble som sagt en enorm suksess. Den holdt seg langt oppe på listene over et halvt år. Det er ganske lenge i en ferskvare-bransje som popmusikken på 70-tallet!

Les også: Fleetwood Mac’s ‘Rumours’: 10 Things You Didn’t Know: https://www.rollingstone.com/…/fleetwood-macs-rumours…/

Les også: Fleetwood Mac: ‘Everybody was pretty weirded out’ – the story of Rumours: https://www.uncut.co.uk/…/fleetwood-mac-everybody-was…/