C778D29C-25E0-432E-88D0-78E2E393A00FPlateanmeldelse: Edwyn Collins – «Badbea» (album)

Herregud, for en mann! Edwyn Collins, altså. 14 år etter at han fikk to hjerneslag og knapt kunne uttale et ord, slenger han et av sine beste album så langt i karrieren på bordet. En karriere som tok av som låtskriver og frontfigur i skotske Orange Juice, et band som lagde noen av de fineste låtene jeg vet om. Et band som blandet rock, pop, post-punk og disco på en måte ingen andre var i nærheten av på 80-tallet.

Da Orange Juice ble oppløst ga Collins ut et fint soloalbum, før han på sitt tredje, «Gorgeous George», slapp monsterhiten, «A Girl Like You», løs på verden. En låt du garantert har hørt om du var utstyrt med ører på 90-tallet.

På sitt tiende soloalbum, «Badbea», fyker Collins ut fra startblokken med tre kruttsterke låter som det svinger noe voldsomt av. Fengende, energiske rocklåter kledd inn i strøkne arrangementer der det gis god plass til høylytte blåsere og mye stilig gitararbeid. På låt nummer fire, «It All Makes Sense To My», roer Collins det helt ned. Omgitt av strykere og fuglekvitter, synger han vakkert om de enkle, men akk så viktige tingene i livet. Resultatet er stupvakkert!

Å følge opp en slik rekke er selvfølgelig vanskelig, men Collins bare kjører på videre. Låter som «Glasgow to London» og «Tension Rising» fyker avgårde som ekspresstog, melodiøse og kompromissløse på en og samme tid. «Beauty» er, foruten å være neddempet og vakker, utstyrt med en tekst der troen på fremtiden og håpet står øverst på stigen. Den nydelige tittellåta, der Collins titter seg litt over skulderen, vokser for hver lytting og avslutter plata på perfekt vis.

Med «Badbea» har Collins, som fyller 60 år i august, vist at vi fremdeles har mye å glede oss til fra mannen som i 2014 flyttet fra London til Helmsdale i Skottland. Et sted på jorden der Collins bygde Clashnarrow studio der plata er spilt inn.