Hva skjer med Roskilde-festivalen?

Det er sjelden mangel på fans på Roskilde. I 2010 var festivalen utsolgt, men konkurransen hardner til. (Foto: Per Lange/Roskilde Festival)

I dag var det storslipp på artistnavn som skal spille på Roskilde festivalen. Arrangøren hadde forberedt en stor pr-jippo, med direkteoverføring på nettstedet og skyhøye forventninger fra de faste festivalgjengerne i forhold til de 68 nye musikknavnene.

Men nok en gang skuffer festivalen med band som enten har vært store tidligere, spiller andre steder i sommer eller aldri når helt opp i superduperklassen.

I fjor var Prince det store trekkplasteret. Og det var absolutt verdt å vente til søndag kveld for å høre den lille magikeren fra Minneapolis utfolde seg i fri dressur som orkesterleder i ordets rette forstand.

Men dette er dessverre mer unntak enn regel de siste årene.

Roskilde er tross alt blant Europas aller mest kjente musikkfestivaler, og man må kunne forvente mer. Når Roskilde-ledelsen, med erfaring siden 1971, bygger opp hypen så til de grader som i dag, er fallhøyden stor. Å dra opp nye hovednavn som Strokes og Arctic Monkey fra kurven blir da for spedt. Greit nok at det finnes solide band som Iron Maiden, Kings of Leon og ikke minst PJ Harvey på plakaten fra tidligere, men trekkplastrene – de som skal tiltrekke seg fans som vurderer andre alternativer i sommer – er ikke store nok.

Sammenlignet med Glastonbury blir Roskilde nesten som en langhelg med alternativ musikk. Britiske Glastonbury har foreløpig kapret U2, Coldplay og Beyoncé som headlinere, med BB King, Chemical Brothers, Mumford and Sons og Primal Scream i nestmestkjent-kategorien.

Den tyske Hurricane-festivalen har navn som Foo Fighters, Arcade Fire, Chemical Brothers, Portishead, Kaiser Chiefs, My Chemical Romance, The Hives, Suede, The Wombats, The Kills,  Lykke Li og Glasvegas – i tillegg til Arctic Monkeys. Spanske Benicàssim har samlet The Streets, The Strokes, Brandon Flowers, The Stranglers, Arctic Monkeys, Mumford and Sons, Primal Scream, Big Audio Dynamite, Arcade Fire og Portishead.

Til og med Øyafestivalen (Kanye West, Jayhawks,  Grant Lee Buffalo, Pulp, James Blake, Kaizers Orchestra og Håkan Hellström) pluss gæmlisene på Norwegian Wood (Eric Clapton, Patti Smith, Ringo Starr og Eagles) er mer interessante enn årets Roskilde.

Nå opplyser den danske festivalen at de totalt har 37 millioner danske kroner til disposisjon for å skaffe artister, så det er ennå lov å håpe. Ytterligere 25-30 navn skal inn før sommeren starter. Det bør være solide for at Roskilde-festivalen skal klare å beholde posisjonen fremme i hovedfeltet.

Uansett, i år blir første gang siden 2003 jeg ikke drar til Danmark på festivalsommer. Det blir rart, men comebacket blir nok allerede neste år.

Det er jo tross alt Roskilde vi snakker om…


Publisert

i

, ,

av

Kommentarer

2 kommentarer til “Hva skjer med Roskilde-festivalen?”

  1. Thomas avatar
    Thomas

    I never go for the headliners anyway (actually, this year I might go watch some of them, since both The Strokes and PJ Harvey is headlining, and I might just catch Arctic Monkeys as well). To me it’s always about the less renowned bands of which Roskilde has quite a lot I want to go see. All in all I have around 20 bands or so I’m planning to catch so far. Furthermore, you have to remember that we still have a good 30 bands to go.

    To comment on the other festivals you mention, both James Blake and Lykke Li is coming to Roskilde as well. And Coldplay, The Chemical Brothers, The Streets, Glasvegas, Kanye West, Håkan Hellström and Patti Smith have all played during the last three years.

    To conclude, I’m very satisfied so far.

  2. Herman Berg avatar
    Herman Berg

    I agree: There’s not a festival in Europe that provides up-and-coming artists and excellent less known bands in different genres on the level that Roskilde does.

    But still: I think you need the headliners to stay relevant as a great music festival.

    The Danish press seems to agree with Popklikk:
    * http://www.b.dk/kultur/musikredaktoer-pivringe-roskildeprogram
    * http://ekstrabladet.dk/musik/dkmusiknyt/article1536077.ece

Legg igjen en kommentar til Herman Berg Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *