Indie-begeistring!

7B57F37B-9113-4569-9301-DC68BA27DDB0I pop-undergrunnen, der indiepopen faktisk er indie, blomstrer det mer enn på lenge. Det er ikke alltid så lett å få øye på alt som kommer, man må kanskje finne seg noen små plateselskaper man følger litt ekstra med på, en og annen blogg (Popklikk er en selvfølge, men det finnes mye bra i Utlandet også) og kanskje snappe opp ting i sosiale medier (ja, det kan betale seg av og til!).

I denne dobbeltanmeldelsen finner vi to slike små plateselskaper – Bobo Integral og Meritorio Records – som begge holder til i Spania, og gir ut mengder med finfin indiepop og powerpop.

Field School og Model Shop er to soloprosjekter og band som kommer ut av Seattle-bandet Math and Physics Club. Veldig forskjellige er platene ikke, men i Popklikk gleder vi oss over at vi har oppdaget en dobbeldose med melodisk gitarpop i adventstiden!

Field School: «When Summer Comes» (album, 2022)

Field School er solo-prosjektet til Charles Bert som har produsert og spilt inn alt selv. Vi kan vel si at dette kan klassiferes som ganske klassisk soveromspop, for produksjonen er realtivt lo-fi, med drømmende og dempet vokal. Rytmeseksjonen ligger bak der og svaier uten å gjøre for mye vesen av seg. Det er anelsen fuzz i gitarene, men det blir aldri veldig skurrete.

Som i mye av denne sjangeren er det melodiene og søken etter hooks som står fremst i det musikalske universet. Og dem er det nok av. Berts tekster med søken etter følelsen av ungdommens somre eller refleksjoner over hverdagslivets mange krumspring (eller mangelen på dem!) gir platen en bittersøt undertone.

Bert setter det hele i gang med «Loving Me Was Never Gonna Work Out» som er en av platens mer «up-tempo» låter, med lett fuzzete gitarer og rullende trommer. En nydelig start som bærer bud om storhet i de små låtene vi får her. Første singel og «skulle vært en hit», «I Just Want To Paint You In Pictures», overbeviser så til de grader og da er vi bare tre låter inn.

I «Wide Awake» og «When You Leave» tar Bert fram noe mer Elliott Smith’sk, mens «I’m Starting To Feel A Bit Like Myself Again» drar fram litt mer clean elektrisk gitar før tørre trommer underbygger den perfekte drømmepopen.

I tittelsporet og «Moon Jellies» gir Berts vokal assosiasjoner til Gary Olson i The Ladybug Transistor. Spesielt «When Summer Comes» i seg selv hadde vel ikke gjort seg helt borte i det selskapet heller. Denne skribentens to  favoritter på albumet er the Cure-parafrasen «Don’t Let This Moment Pass You By» og «Is This Our Love Song» som nesten kan kalles en slags tweepop «anthem».

Liker du The Reds, Pinks and Purples som vi i Popklikk har skrytt mye av det siste året, så vil du elske ikke bare avsluttende «You Will Be Light»: du vil også sette pris på det meste eller alt dette albumet har å by på. Indiepopen lever og den leverer!

Model Shop: «Love Interest» (album, 2022)

Der Field School er et enmannsprosjekt av soveromspop, framstår søsterprosjektet Model Shop som både mer polert og bandorientert. Model Shop sender tankene i retning av band som Belle and Sebastian, Real Estate og Yo La Tengo på sitt lyseste og mest pop-orienterte.

Men, mest av alt er vel Model Shop egentlig en trio som har smeltet de siste 40 årenes indiepop-kanon til en helhet der ekstremt fengende låter, catchy refrenger og harmonier å dø for kommer som perler på en snor.

Produksjonen er krystallklar sammenliknet med mye «DIY»-pop. Vokalen ligger langt framme i lydbildet og gitarene klirrer rent og pent med et og annet småfuzzete utbrudd når det trengs.

Pop-euforien slår til umiddelbart i «Lucky» som er så fengende at man nesten må sjekke om ørene stemmer. En gitarpop-perle, rett og slett! Tempoet dras ned i «A Simple Emotion», mens «Letters to Melissa» og  «The Greatest Only» er to låter til som burde vært store pop-hiter i en mer rettferdig verden.

Ja, dette er så klart musikk for nostalgikere. «Compilation Tape» er en nydelig ode til tiden før mobiltelefoner, internett og strømming da vi lagde låtsamlinger til hverandre i det indie-vennlige kassettformatet. «Twenty-Nine In Your Hometown» gir faktisk denne skribenten assosiasjoner til det ypperlige neo-americanabandet Pinegrove. Kanskje er det vokalen og drivet som gjør det?

«Milionaires» og «I Was Told This Would Be Easy» er perfekt mid-tempo gitarpop av den typen Teenage Fanclub har perfeksjonert på de siste platene sine, mens «The Quieter Life» er som et friskt pust på en sensommerdag der lengselen etter nye opplevelser kanaliseres gjennom kontrasten til et «rolig liv».

Når «Sunshine Rendezvous» avslutter det hele, vel, da vil man jo bare ha mer av disse solfylte melodiene som lyser opp dager, kvelder og netter. Det er bare å følge med videre, både på Model Shop og Meritorio Records: «It’s a goldmine, Sunshine Rendezvous!»

Espen D.H. Olsen
Espen D.H. Olsen
Artikler: 165