Har du lagt merke til at Facebook-vennene dine oppdaterer statusen sjeldnere og sjeldnere? Det er fordi Facebook er i ferd med å bli gammel og død, skal vi tro danskene.

Repeter etter meg: «hyppige statusoppdateringer er uncool». Visstnok.

Tenk tilbake til gamledager. Tilbake til tiden da Facebook var noe nytt og statusfeltet gikk varmt døgnet rundt. ”Nettopp kommet hjem fra jobb”, kunne du juble. ”Ungene sov til åtte, hurra!”, delte du villig vekk. ”Kom nettopp ut av dusjen”, kunne folk finne på å skrive til sine 800 nærmeste.
Men dette var før. I det siste har antall oppdateringer og da særlig de av privat karakter gått ned. «Facebook er blevet træt, dum og gammel», skriver danske medier i dag.

Konklusjonen er at de høyt utdannede, unge smartingene som tidligere brukte statusfeltet til fingerspissene har mistet interessen. Det blir sett på som litt smådesperat og dele trivialiteter fra intimsonen.

Statusoppdateringene har rett og slett mistet status.

Den dalende status-statusen kommer av at de nyere Facebook-brukerne (les de over 40 og de uten høyere utdannelse) rett og slett oversvømmer sine venner med uinteressante og dårlig formulerte utsagn.

Her er noen av kjennetegnene på ”dårlige” oppdateringer i følge kommunikasjonsrådgiver Christoffer Boserup Skov.

• De er veldig personlige – og settes ikke i sammenheng med noe annet
• De handler om noe konkret uten at det formuleres på en smart måte
• De er blottet for språklig sans eller estetikk
• De forutsetter at leserne skjønner deres antagelser om livet.
• De minner om noe annet man har lest på Facebook allerede.
• De er overivrige og aggressive i forsøket på å lokke til”I like”-belønninger.
• De handler om noe man likevel ikke kan påvirke, og som er sagt 100 gange før (f.eks. været, årstidene).
• De handler om fotball, X- Factor eller Paradise Hotel.

De aller fleste av oss kan vel innrømme at vi har begått disse Facebook-syndene. Men hva er det så de smarte velutdannede Facebookerne deler med verden?

Jo, de deler linker til interessante artikler, videoer og bilder.

Som vi alle er smertelig klar over er Facebook et glansbilde av oss selv som vi viser til verden. For å virkelig framstå som dype, sammensatte mennesker holder det ikke lenger å skryte på oss kule aktiviteter eller perfekte familier. Vi må vise fram hva vi har lest og lært. Eventuelt linke videre til obskure videoer og kule bilder. Se på meg!!! Jeg har skyhøy kulturell kapital!!!

Er det èn ting vi i Popklikk er flinke til så er det nettopp dette. Guilty as charged.

Det er ingen tid å miste.

Du må skyndte deg å dele denne artikkelen med dine venner for å vise akkurat hvor frampå, streetsmart og intelligent du egentlig er. Vi gir tommelen opp.