Wikipedia har gjort alle dystre spådommer til skamme. Gründeren Jimmy Wales har greid å mobilisere over 100.000 frivillige i arbeidet med å skape et globalt leksikon, og i 2011 feires ti års jubileet verden over.

I motsetning til de aller fleste internettselskap av et visst omfang greier Wales seg med kun 50 ansatte. Sammen med 100.000 frivillige driver de verdens femte best besøkte internett-tjeneste.

400 millioner besøkende var sist måned innom for å lete etter relevant informasjon i et oppslagsverk som i dag teller 19 millioner leksikonartikler på 270 språk.

Wikipedia kan trygt kalles en suksess.

I tillegg er tjenesten befriende annerledes.

Mens Facebook i disse dager er svært entusiastiske over de 500 millioner dollarne de har hentet i det profesjonelle investormarkedet, er Wikipedia kjempefornøyde med å ha fått samlet inn 16 millioner dollar blant sine lojale følgesvenner.

I løpet av 50 dager donerte hver Wikipedia-brukere rundt 22 dollar i gjennomsnitt. Det kan høres lite ut, men likevel kom det inn rundt 320.000 dollar daglig i kampanjeperioden. Det er 1,9 millioner kroner, og Wikipedia sier pengene skal gå til lønn og teknologiutvikling.

Tradisjonen tro spratt kritikerne frem like etter at Jimmy Wales dukket opp i donasjonskampanjen på tampen av fjoråret. Grunnleggeren ble harsellert med, og kampanjen fikk det humoristiske tilnavnet «Operation JumboStare». En del liker rett og slett ikke at han tigger penger fra mannen i gata og synes Wikipedia heller skal skaffe inntekter gjennom tradisjonell forretningsdrift.

Wikipedias grunnlegger tigger penger med jevne mellomrom. Det er ikke alle som liker det...

Det er bare å ta en titt på Facebook for å skjønne hvilket kommersielt potensial som ligger i Wikipedia.  Ifølge en investortjeneste i New York Times-sfæren, omsatte Facebook for to milliarder dollar i fjor og satt igjen med rundt 400 millioner i overskudd.

Ifølge enkle estimater har Wikipedia mulighet til å dra inn omsetning i hundremillionersklassen gjennom bannerannonsering. Wales innrømmer da også at det internt har pågått en intens diskusjon de siste årene om annonsering i fremtiden.

Men inntil videre har de latt det være.

Og takk gud for det. Enhver internett-tjeneste som ikke ser ut som et juletre, har min fulle sympati. Så bør man heller utøve litt ekstra skepsis til en del av faktaene i leksikonet og ikke stole på kun én kilde.  Det er uansett viktig med kritisk sans til all informasjon som serveres på nett, enten det er fra grasrota eller fra offisielt hold.

Den 15. januar feires tiårsjubileet over hele verden. I Norge skjer det på Litteraturhuset i Oslo klokken 16.00.

Be there or be square.