Edward Sharpe & the Magnetic Zeros er slett ikke det mest omtalte bandet i internasjonale musikkmedier. Likevel er de utrolig mye spilt på tv og kino. Årsaken er en låt som heter «Home»  og som benyttes i en rekke reklamefilmer.

Jeansprodusenten Levi’s har fått låten til å passe perfekt inn i reklamefilmen om fyren som vandrer fra New York til San Francisco.

http://www.youtube.com/watch?v=lzRKEv6cHuk&feature=player_embedded

Microsoft benyttet låten i en reklame for Kin mobiltelefon i fjor vår:

Reklamen kan ikke ha vært særlig effektiv siden Microsoft ga opp mobilproduktet etter kun to måneder.

Amerikanske NFL benyttet en 30 sekunder sample av låten for å selge fotballbilletter i fjor høst:

og et amerikansk forsikringsselskap trykket også sangen til sitt bryst:

Ifølge det svenske medie- og reklamemagasinet Resume får likevel ikke alle annonsører lov til å benytte låten som opprinnelig ble sluppet i 2009. Blant annet kommer det an på om bandet liker reklamefilmene.

For noen artister er det å tjene penger på reklamemusikk det samme som å selge sjelen til Djevelen. Det amerikanske reklamemagasinet Advertising Age skriver at artister må passe seg for ikke å få sangene spilt ihjel gjennom et utall reklamevisninger. Men så lenge bandet tiltrekker seg dollar i hopetall, kan de magnetiske nullene plusse på noen nye underveis –  og dermed le hele veien til banken.

Bandet har også fått uventet drahjelp av en uortodoks duo fra USA. Jorge Narvaez fra San Diego, har opprettet sin egen YouTube-kanal kalt Realitychangers.

Ifølge kanalens sider jobber 24-åringen iherdig for å finansiere studier. Men livet er ikke bare enkelt, med to små barn (Alexa og Eliana) og en kvinnelig partner han er separert fra. Etter å ha lagt ut en akustisk cover av sangen «Home» på YouTube nyttårsaften er han plutselig blitt en internettstjerne. Over ti millioner har sett videoen med Jorge og hans seks år gamle datter.

Her kan du lese hele historien om Jorge og døtrene, en historie som magasinet Man of the House mener bryter med den tradisjonelle oppfatningen om ‘kjent, men glemt igjen’ på YouTube.  I en form for ‘reality-tv-møter-sosiale-medier’, bretter han ut hele sitt privatliv og tilbyr innholdet til alle som vil se og følge med.

Riktig eller galt? Det vekker i hvert fall sterke følelser hos mengder av nettbrukere.

Hvis du lurer på hvordan sangen til Edward Sharpe & the Magnetic Zeros egentlig låter? Her er 2009-versjonen fra albumet Up From Below.

http://www.youtube.com/watch?v=3HNY0rx2fw4&feature=related