Deres mest modne og fullendte utgivelse så langt

1F1339EE-C072-4D8C-B0EE-A442F88B5FF9Plateanmeldelse: First Aid Kit – «Palomino» (album, 2022)

Palomino er navnet på den typen gyllen pels og hvit manke man kan se hos enkelte hester, og som ikke kommer til syne r føllet er nesten fullvoksen hestSøstrene Söderberg i First Aid Kit har tatt et liknende steg med plata «Palomino» som er deres mest modne og fullendte utgivelse så langt. Denne plata er også langt lysere og lettere enn den litt mørke «Ruins» fra 2018. Etter eget sigende har de denne gangen latt seg inspirere av Fleetwood Mac, Kate Bush, Tom Petty og ABBA (!). At de har hørt på sistnevnte er lett å skjønne når man gir seg i kast med «Palomino».

Showet starter med fantastiske «Out of My Head»som er den opptempolåten og slageren som plata trenger. De tre første låtene på plata er pur popglede. Fine «Angel» og «Ready to Run» er av samme formidable kaliber som førstelåten.

Mye vann har rent i havet siden 2018, blant annet har eldstesøster Johanna blitt mor. First Aid Kit ble kjent for en hel verden med det utrolige gjennombruddet «Emmylou» i 2012, og de er for veteraner å regne allerede, i en alder av henholdsvis 29 og 32. Far til søstrene, Bengt Söderberg, spilte i sin tid i det svenske bandet, Lolita Pop. Han skal ha uttalt at han misunner jentene for deres naturlige evne til å lage musikk. Det er også pappa som har introdusert jentene for produsent Daniel Bengtson og hans studio i Stockholm. Bengtson trakterer både bass og mye annet strengearbeid på skiva. Spesielt aktiv er han på bassen, som også ligger høyt i miksen og preger produksjonen på skiva.

«Turning Onto You» er herlig, old school, bluesete folkrock. Kompet gir assosiasjoner til tidlig 70-tall. «Fallen Snow» har noe av den samme genuine følelsen ved seg. «The Last One» har et rungende poprefreng og et stort single-potensiale. Det er nettopp på disse fine poplåtene at First Aid Kit har tatt et nytt grep og invitert inn låtskrivere utenfra, blant andre Björn Yttling (Peter Bjorn and John), i tillegg til den allestedsværende Bengtson.

Noen vil kanskje savne folkrocken First Aid Kit en gang ble kjent for og som vi denne gangen kun får et par smakebiter av. Andre vil la seg begeistre av livsgleden og overskuddet som denne plata strutter av. En ordentlig fest av ei skive er det blitt, ei skive som er pakket inn i et fantastisk cover.

Artikler: 190