Enestående musikk fra et kjellerlokale

E8163451-8EAA-43A0-8281-7228A53CD15D

Tekst: Martin Johannessen

Forgjengeren «Swordfishtrombones» (1983) og «Rain Dogs» (1985) regnes ofte som det absolutt beste som har kommet fra Tom Waits. Kanskje, kanskje ikke. «Rain Dogs» er uansett et glimrende album. Og sammen med “Franks Wild Years” (1987) danner de en ganske rusten og flott trilogi.

Plata er spilt inn i RCA Studios i New York med Tom Waits som produsent.

Folk som befinner seg på utsiden av storsamfunnet er et gjennomgående tema. Tittelen er ikke tilfeldig valgt. Tom Waits forklarer:

«’Rain Dogs’ as metaphor for lost human beings, people in pain with no sense of direction. People who sleep in doorways, people who don’t have a social or physical place to belong.”

Før han gikk i studio skrev han låtene i et kjellerlokale ved Washington og Horatio Streets på Manhattan. Det var som å sitte i et hvelv, sier Waits:

“Kind of a rough area, Lower Manhattan between Canal and 14th Street, just about a block from the river … It was a good place for me to work. Very quiet, except for the water coming through the pipes every now and then. Sort of like being in a vault.”

“Tom Waits’ biggest problem has always been a tendency to romanticize the abyss,” skrev Rolling Stone.

Nåja, det kan man sikkert mene. Samtidig er det jo nettopp outsiderne vil vil høre om – hvert fall jeg.

Tom Waits utfordrer hele rockesjangeren på denne plata og bruker instrumenter som marimba, trekkspill, kontrabass, trombone og banjo. Når han ikke fant trommelyden han ønsket, løste han problemet med å ta en skuff ut av kommoden, ta den med seg på badet, og gjøre opptaket derfra.

I et intervju med YOU Magazine i 1985 sa Tom Waits: «If I want a sound, I usually feel better if I’ve chased it and killed it, skinned it and cooked it.»

Den mest celebre gjesten på plata er selveste Keith Richards. Han spiller gitar på tre av låtene: «Tango Till They’re Sore», «Union Square» og «Blind Love» der han også bidrar med sin vakre røst.

Tom Waits sier om Keef: «He’s got a great voice and he’s just a great spirit in the studio. He’s very spontaneous, he moves like some kind of animal.»

Gitaristen Marc Ribot samarbeider med Tom Waits for første gang på denne plata. De fortsatte samarbeidet på de neste platene. Sjøl sier Ribot:

«’Rain Dogs’ was my first major label type recording, and I thought everybody made records the way Tom makes records. … I’ve learned since that it’s a very original and individual way of producing.»

Glimrende «Jockey Full of Bourbon» dukket opp i filmen «Down By Law», som kanskje er den filmen jeg har sett aller flest ganger!

«Downtown Train» var eneste single fra plata. Videoen til låta er filmet sort/hvit og fin. Den er regissert av Jean-Baptiste Mondino og har blant annet med den legendariske bokseren Jake LaMotta: 

Det er faktisk ikke Tom Waits som er avbildet på coveret, selv om det ligner. Bildet er tatt av den svenske fotografen Anders Petersen ved Café Lehmitz i Hamburg sent på 60-tallet.

Lyttelua
Lyttelua
Artikler: 192