5E575475-8FC2-4535-B85B-67E61FCCF5F9I dag er det 57 år siden Beatles ga ut «Beatles for Sale» (1964).

Tekst: Martin Johannessen

«Beatles For Sale» ble spilt inn EMI Studios i London da hele Beatlemania-bølgen var på sitt mest hysteriske. George Martin var produsent, men ikke så veldig fornøyd med plata:

«They were rather war-weary during Beatles for Sale. One must remember that they’d been battered like mad throughout ’64, and much of ’63. Success is a wonderful thing, but it is very, very tiring. They were always on the go. Beatles For Sale doesn’t appeal to me very much now, it’s not one of their most memorable ones. They perked up again after that.»

1964 var altså et hektisk og kreativt år for The Fab Four. De ga ut to plater, hadde hovedrollene i «A Hard Day’s Night», ga ut flere EP-er og singler, ga en nesten uendelig rekke med intervjuer, deltok på TV-show og på radio og turnerte over hele verden.

Bandet brukte bare syv dager på å spille inn de 14 låtene som ble med på albumet. Noen dager i august og et par dager til i løpet av høsten. Seks coverlåter og åtte Lennon/McCartney-låter.

«Recording ‘Beatles For Sale’ didn’t take long. Basically it was our stage show, with some new songs,» sa Paul McCartney.

Inspirasjonen fra Bob Dylan er tydelig på denne plata. Særlig på de tre første låtene på plata: «No Reply», «I’m a Loser» og «Baby’s in Black». John Lennon forteller:

«I’m A Loser is me in my Dylan period, because the word ‘clown’ is in it. I objected to the word ‘clown’, because that was always artsy-fartsy, but Dylan had used it so I thought it was all right, and it rhymed with whatever I was doing.»

Fredag 28. august 1964 møtte Beatles His Bobness på Delmonico hotel i New York. The Beatles Bible har selvfølgelig en egen artikkel om dette møtet: https://www.beatlesbible.com/…/bob-dylan-turns-the…/

«What You’re Doing» er for det meste skrevet av McCartney på USA-turneen noen dager etter møtet med Dylan. På et hotell i Atlantic City skrev han visstnok to låter. Ellers hadde McCartney gleden av å snakke med selveste Elvis Presley på telefon samme kveld (!).

«Eight Days a Week» ble gitt ut på single i USA og gikk rett til topps på listene. Låta ble aldri spilt live, og ble skrevet som en potensiell låt til Help-filmen, men havnet i stedet på denne plata. Lennon forteller:

“I think we wrote this when we were trying to write the title song for Help! because there was at one time the thought of calling the film ‘Eight Arms To Hold You’.”

«I’ll Follow the Sun» tok utgangspunkt i en gammel låt Paul McCartney hadde i kofferten:

«I wrote that in my front parlour in Forthlin Road. I was about 16 … We had this R&B image in Liverpool, a rock and roll/R&B/hardish image with the leather. So I think songs like ‘I’ll Follow the Sun’, ballads like that, got pushed back to later.”

Også “Every Little Thing” kommer fra McCartney og kunne kanskje blitt en single:

«‘Every Little Thing’, like most of the stuff I did, was my attempt at the next single … but it became an album filler rather than the great almighty single.”

I stedet valgte de “I Feel Fine” som single. Og som tradisjonen var på den tiden ble ikke singler med på plata.

“I Don’t Want To Spoil The Party” ble skrevet med tanke på at Ringo Starr skulle synge den, men det er Lennon som synger. McCartney forklarer:

“Ringo had a great style and great delivery. He had a lot of fans, so we liked to write something for him on each album.”

Plata var “worth every penny” skrev NME.

“‘Beatles For Sale’ is going to sell, sell, sell,” skrev Melody Maker. Og det var vel ikke en særlig kontroversiell påstand.

The Beatles Bible har selvsagt en en fyldig artikkel om plata og alle låtene også: https://www.beatlesbible.com/albums/beatles-for-sale/