I går holdt Truls Mørk sin første offentlige konsert i Oslo konserthus med Oslo filharmoniske orkester etter et sykdomsavbrudd på to år.
La det ikke være noen tvil: Truls Mørk er tilbake som stjernecellist.

Dvorak cellokonsert har aldri vært blant de verkene for cello som jeg setter aller høyest. Ikke før i går kveld.

Den tekniske brilliansen han er kjent for, som av og til får det til å høres ut som om han har et uendelig musikalsk overskudd å ta av, er på plass. Raske løp, dobbeltgrep, oktaver eller hva det skal være, det høres like enkelt og uanstrengt ut som det alltid har gjort fra Mørks cello.Disney Princess 1-Medium

Uttrykksmessig leverte han også fantastisk. Hans egen unike signatur og kontrastene mellom det lavmælte og storslagne, vibratoen og ikke minst non-vibrato-tonene – det må oppleves.

Det spekuleres allerede i om Mørk også har fått enda en ny musikalsk dimensjon etter sitt fravær. Det tør jeg ikke mene noe om. Rett og slett fordi det er for vanskelig å avgjøre i konserthusets akustikk, og fordi jeg er redd for å undervurdere Mørks tidligere konserter og plateinnspillinger som solist og kammermusiker. Kanskje vil NRKs tv-opptak av gårsdagens konsert kunne gi svar på dette.

De kammermusikalske partiene i den symfoniske konserten, utgjorde noen av de aller vakreste øyeblikkene i gårsdagens fremføring. Samspillet med konsertmester Elise Båtnes´ solofiolin i tredje sats var umulig å ikke bli berørt av. Også flere av de strålende treblåserne i filharmonien, som klarinettist Leif Arne Tangen Pedersen, leverte soloer og samspill med Mørk som var anledningen verdig.

Det eneste å sette fingeren på, og som kanskje bør settes på konserthusets akustikkonto, var en viss dynamisk ubalanse med fløyten i første sats. Men som sagt, både salen og fløyten som instrument kan ha hatt skylden for dette. I andre sats var ikke dette  noe problem.inflatable camping tent

Som ekstranummer, etter Mørk ble tildelt Sibelius-prisen 2010, fremførte han «Stille skoger» (Waldesruhe), også dette stykket av Dvorak.

Truls Mørks comeback er utrolig. Tenk at det igjen er mulig å glede seg til  nye unike innspillinger og konserter fra denne utøveren i verdensklasse.