Et usedvanlig friskt pust

Plateanmeldelse: Abby Hamilton – «#1 Zookeeper (of the San Diego Zoo)» (album, 2023)

Som et usedvanlig friskt pust, blåste lyden av Abby Hamiltons debutalbum, «#1 Zookeeper (of the San Diego Zoo)», i min retning for noen få dager sider. Et friskt pust som fremdeles svever rundt og fyller tilværelsen min med gode vibrasjoner.

Abby Hamilton er en singer-songwriter med base i Nicholasville, Kentucky, som med den største selvfølgelighet lager musikk en hvilken som helst artist som har vært med en stund ville tatt i mot med åpne armer. Før debutplata hadde hun allerede sluppet to EP’er, «Broke Girl» (2017) og «Afraid of the Dark» (2020), men de har ikke Popklikk rukket å høre på ennå.

Om «#1 Zookeeper (of the San Diego Zoo)» uttaler Hamilton blant annet følgende:

«This is an album about the worlds we create to cope with the world we are in. The places we go to for comfort within ourselves when we are grieving, strategizing, fantasizing, creating, and so on. These songs are fake worlds rooted in my own experiences, processed through my own lens of anxiety and hope»

At flere av låtene på plata med letthet kan puttes i båsen «indiemusikk» er meget trolig, men fordi jeg aldri helt har forstått hva begrepet «indie» innebærer nå for tiden, opplever jeg at Hamilton lager musikk trygt forankret i country, pop og rock. Noe jeg føler fremkommer med all tydelighet på de to knallsterke og svært melodisterke åpningslåtene, «Lucky» og Good Thing». På de to neste låtene, «Baby Let’s Ride» og «Mayday», er inspirasjonen fra countrymusikken mer tilstedeværende enn på de to åpningssporene. Noe som også er tilfelle med «Soccer Field», en låt som, godt hjulpet av en ensom fele, når stadig nye høyder for hver gjennomlytting.

På den svært sjarmerende og melodiøse tittellåta, med den fine, men litt triste teksten om kjærlighetens realiteter, rusler musikken rundt i et luftig og tidsriktig lydbilde. «Whatever Helps You Sleep» er en annen sjarmbombe, med et refreng som treffer umiddelbart.

På nydelige «Satisfied», der trommene slår låta taktfast fremover, får steelgitaren mye plass i lydbildet, mens «Fine» og «Displayer», som også leker seg i et countryaktig landskap, avslutter plata på praktfullt vis.

Det luftige og forseggjorte lydbildet på «#1 Zookeeper (of the San Diego Zoo)» fylles i all hovedsak av gitarer, trommer og bass med innslag av av både steelgitarer, feler og synth. Et lydbilde som lar låtene stå på egne ben uten for mye dilldall og forstyrrende elementer. Noe som igjen med på å understreke at Abby Hamilton er en glimrende låtskriver det skal bli svært spennende å følge i årene framover.

Det skrives, med rette, mye om artister som boygenius, Taylor Swift, Lana Del Rey og Waxahatchee, men spør dere meg er tiden kommet for å drysse litt konfetti over Abby Hamilton, en ung, svært lovende og fremadstormende artist som får meg til å tenke på utsøkte artister som blant andre Margo Cilker, Amy Macdonald, Courtney Marie Andrews, Esther Rose, Jenny Lewis, Lilly Hiatt og Margo Price.

Artikler: 1675