29DD3558-AE41-4826-B710-AF9A5044A37CI dag er det 45 år siden Eagles ga ut “Hotel California” (1976).

Tekst: Martin Johannessen

Plata ble spilt inn i Criteria Studios i Miami og Record Plant Studios i Los Angeles med Bill Szymczyk som produsent. Han hadde jobbet med bandet på de to foregående platene også.

Bill Szymczyk hadde dessuten jobbet med artister som B.B. King, Johnny Winter, og The James Gang og soloplater med Joe Walsh.

Originalmedlem Bernie Leadon hadde sluttet i bandet og Joe Walsh kom inn. Bernie Leadon var vel den mest country-inspirerte i bandet og med Walsh på gitar i stedet tok bandet et par skritt i retning av rock n’ roll. “Victim of Lover “ er et godt eksempel.

Eagles var enormt poplulære på midten av 70-tallet. I februar 1976 ga de ut “Their Greatest Hits (1971–1975)” som etter hvert har solgt 42 millioner eksemplarer. “Hotel California” har solgt 32 millioner eksemplarer. God uttelling på to utgivelser i løpet av ett år!

Forgjengeren “One of These Nights” hadde toppa listene i USA og de hadde tre topp 10-hits. At presset var stort for en oppfølger er en underdrivelse. Glenn Frey forteller:

“Everybody was going to look at the next record we made and pass judgment. Don and I were going, ‘Man, this better be good.’”

Bandet ville helst spille inn plata i Los Angeles, men produsenten ville spille inn Miami. Han hadde opplevd jordskjelv på vest-kysten og blitt ristet ut av senga og ned på gulvet og syntes det var en ubehagelig opplevelse. Det ble et kompromiss; både Los Angeles og Miami.

Men i Miami opplevde de et annet slags lyd-skjelv. Black Sabbath spilte inn “Technical Ecstasy” i nabostudioet i Criteria Studios. Eagles måtte flere ganger ta en pause fordi Black Sabbath spilte så høyt at lyden kom gjennom veggen.

Eagles har forklart albumet som en metafor for et materialistisk og dekadent USA. Don Henley forteller:

“We figured since we are the Eagles and the Eagle is our national symbol, that we were obliged to make some kind of a little bicentennial statement using California as a microcosm of the whole United States, or the whole world, if you will, and to try to wake people up and say ‘We’ve been okay so far, for 200 years, but we’re gonna have to change if we’re gonna continue to be around.’”

Tre låter ble gitt ut på single: “New Kid in Town”, “Hotel California” og “Life on the Fast Lane”. De to første erobret førsteplassen, mens “Life on the Fast Lane” kom på 11. plass. Låtene er også de tre første på side 1.

“Hotel California” er kanskje spilt i hjel i løpet av åra, men det er fremdeles en utmerket låt. Den er streama over 727 millioner ganger på Spotify.

De brukte lang tid på låta og mange spor ble spilt inn. Til slutt klipte og miksa de inn musikk og vokal fra 33 opptak og sydde dem sammen til låta vi hører på plata. Don Henley forteller:

“It’s basically a song about the dark underbelly of the American dream and about excess in America, which is something we knew a lot about.”

Mens “Victim of Love» ble stort sett ble spilt inn live i studio med bare et par vokale overdubs.

De brukte lang tid på «The Last Resort» også, men det var fordi Tony Iommi og de andre i Black Sabbath lagde for mye bråk i nabostudioet. Tony Iommi forteller:

“It kept coming through the wall into their sessions.”

Eagles var et band med flere gode låtskrivere og vokalister. Det er bare gitarist Don Felder som ikke synger lead-vokal på en sang.

Men stor suksess til tross, etter denne gikk det nedover. Don Henley forteller:

“We probably peaked on ‘Hotel California’. After that, we started growing apart as collaborators and as friends.”

Rolling Stone skrev: «Both the best and worst tendencies of Los Angeles-situated rock».

Village Voice skrev: “Both the best and worst tendencies of Los Angeles-situated rock.»

Billboard skrev: «The casually beautiful, quietly-intense multileveled vocal harmonies and brilliant original songs that meld solid emotional words with lovely melody lines are all back in force, keeping the Eagles at the acme of acoustic electric soft rock.»