Forskjellen på heidersmenn og møkkamenn som snakker om moccamenn ble krystallklar i går på Folketeateret.

Når musikere som lever i 2012 prøver å unnskylde direkte rasistiske kommentarer på live-tv med at: –»Vi er bare et band fra bygda som ikke er vant til å være her på sånne store tilstelninger» er det jaggu ikke lett å vite hvordan man skal reagere.

I Folketeateret buet publikum (les kultureliten) ut de selverklærte folkelige folka av scenen. På Twitter hersket det selvsagt spontan korsfestelse av bandet. To sekunder etter at den fulle bygdetampen vits falt kom plumbovitsene på rekke og rad.

Madcon selv valgte å kalle Plumbo-vokalisten for en «fitte» og true med å slenge drinken i trynet hans. På nett-tv viste Kaizer-gitaristen sin avsky med å helle øl over hillbilliene. Tore Rendberg lot heller ikke vente på seg og ga en lekse rett foran kamera.

Alt dette er forsåvidt vel og bra. Men vi vet alle hva som kommer nå. For det er nemlig hverken på Twitter eller i Folketeateret eller at slike vitser og holdninger som Plumbo viste i går skapes eller holdes levende.

Jeg som en twitrende, P2-lyttende, Morgenbladlesende, Stein Torleif Bjella-fantast har for eksempel aldri hørt om låten som «folk flest» har kåret til årets hit.

Derfor er det grunn til å tro at den massive fordømmelsen fra kultureliten vil av «folk flest» oppfattes som krampaktig politisk korrekt, latterlig og typisk norsk. Herregud, skal man ikke kunne slå en vits uten å bli kalt rasist, liksom. Før vi vet ordet av det er Se&hør på hjemmebesøk hos den angrende synderen som framstår som et offer for Oslo1-gjengens manglende forståelse for bygdesjargong.

Så hvordan skal man forholde seg til et slikt helt klart støtende utsagn?
Post 22. juli er jo selve mantraet at man ikke skal tie synspunkter i hjel, men løfte dem fram i lyset. Så i steden for å kalle folk fitter, rasister og helle øl er det kanskje dette en gylden mulighet til å stille Plumbo-folka noen spørsmål rundt selve ordene som falt. Er det for eksempel vanlig å omtale folk med annen hudfarge som «moccamenn» der de kommer fra? Hvorfor tror de at det vakte så stor oppsikt at de brukte nettopp disse ordene? Hvilke tanker gjør deg seg om hvordan fansen oppfatter dette?

Vi kan godt snakke litt om kvinnesynet deres også. Etter å ha hørt Plumbo-låten Alle Damer er det jo et åpent spørsmål hvordan man skal reagere på akkurat den teksten. Her er et lite utdrag:

Alle damer er så lette å lure,
bare gi dem no’ pils så er det bare å pule.
Vi tar dem med på rommet, for vi gir vel faen,
for en time eller to så har vi
finni en annen.

Sjarmerende.

Det gjenstår å se om Plumbo fortsatt skal delta i MGP med låten «Ola Nordmann». På en måte får jeg håpe at de ikke blir sensurert bort, samtidig er jeg stygt redd for at de kan vinne hele skiten fordi «folk flest» vil gi kultureliten fingen.

Forhåpentligvis har vi snakket ihjel dritten innen den tid. Her er noen gode råd og vink fra folka på twitter til hvordan man bør gjøre det.