Hvis Leo Sayer og Scissor Sisters’ Jake Shears noen gang skulle få et avkom, så ville det vært….Mika?? Det spådde den britiske avisen The Guardian for seks år siden.

Her er det riktig av Popklikk å sette skapet på plass! Det er faktisk ikke slik at hvis du krysskobler en som synger falsett med en annen som synger falsett så følger falsettene med i reproduksjonsprosessen!!

Popklikk er egentlig akkurat så indignerte som vi later som vi er. Vi hyler hver og en av oss i fistel over at det stadig dukker opp nye, «mannlige» artister som forsøker å overdøve hverandre i de skyhøye tonelagene.

Klassikerne i menn-med-skingrende-stemme-sjangeren er egentlig såpass åpenbare at vi burde la være å nevne dem.

Hvem har ikke fått med seg David Lindleys overraskende vokalbriljering i Jackson Brownes liveversjon av Stay? En Lindley krøket over steelgitaren ser plutselig opp og lirer seg av seg den meste fantastiske falsetten som konverterer coverversjonen av Maurice Browne-sangen til en klassiker i livesjangeren.

Men også andre 70-talls artister var glade i å dra på litt ekstra.

Leo Sayer – mannen med afrohår som Lyttelua elsker, som nå har emigrert til Australia etter å ha solgt over 30 millioner plater og blitt lurt av sin egen manager underveis – ga ut flere kjempehits i den hotteste discotiden. «You Make Me Feel Like Dancing» føk rett til topps på singellisten til amerikanske Billboard og nådde andreplass på de britiske listene.

Men siden Popklikk allerede har vist Sayer-videoen denne uken, kan vi likeså godt dra frem kopien. Alle som har hørt Scissors Sisters «I Don’t Feel Like Dancin» vil tro at det er et 30 år forsinket svar på Leo Sayers glade danselåt. En av Sayers 70-talls kolleger, Elton John, har vært dypt involvert i både komposisjon og pianoarrangement som gjorde den livlige kopien til en kjempehit.

Men det er jo ikke noe nytt at artister knabber av hverandre. Det som er kjipt er når de rapper låter og attpåtil synger dem falskt. Falsett er diminutiv av falso som betyr ‘falsk’, og egentlig innebærer at man synger med ‘falsk røst’.

Men vi er muligens for tøffe mot dem som tross alt forsøker å låte som det motsatte kjønn… Det som ville være avkommet til Leo Sayer og Scissor Sisters har gjort et godt forsøk. Mika forsøker knallhardt å låte som forbildet Freddie («So I try a little Freddie») i topphiten «Grace Kelly», mens han egentlig har knabbet melodien fra Rossini-operaen «Barbereren i Sevilla».

Nei, det blir for spedt Mika-mann. Skal vi i det hele tatt dra frem en vellykket falsett fra nyere tid må det bli britiske Darkness som i 2003 klinte til med«I Believe In A Thing Called Love».

Problemet var at de holdt tonen så høyt og lenge at de ramlet ned igjen med et brak tre år senere. Vokalist Justin Hawkins våknet opp på rehab, og bandet tok en ufrivillig pause frem til i fjor. Nå er Darkness tilbake for fullt og kan forsvare de skyhøye forventningene.

 

Scream on babies!!

 

PS! Noen meget gode, gamle falsettkandidater er kommet inn i etterkant av publisering.

The Tokens – «The Lion Sleeps Tonight» (1961)

 

Og ikke minst Rubettes – «Sugar Baby Love» som ble en UK nummer en hit i 1974

Men den aller største forglemmelsen er jo tyvradden selv, Sir Elton John. Hvem glemmer vel de enormt høye plattåskoene og den fantastiske falsettoen fra begynnelsen av 70-tallet. Her er «Crocodile Rock»: