Kan kunsten å grave rundt i musikkhistoriens gullgruver

Plateanmeldelse: Cut Worms – «Cut Worms» (album, 2023)

Bak navnet Cut Worms, skjuler den Brooklyn-baserte artisten Max Clarke seg. En singersongwriter som kan kunsten å grave rundt i musikkhistoriens mange gullgruver. Med fokus på musikalske inspirasjonskilder fra 50-60-og 70-tallet, lager Clarke musikk som fremstår som en fin blanding av Jonathan Richman, Marshall Crenshaw, The Beach Boys, The Everly Brothers og The Crickets. 

På sitt nye og selvtitulerte album, skal visstnok arbeidsmottoet i studio ha vært «How much can I say and give in a limited amount of time?». Et motto han har lyktes med å følge, for de ni låtene på plata fremføres på en effektiv, ujålete og lekende måte, der en fin kombinasjon av kassegitarer, el-gitarer (ofte med 50-tall hooks), lettbente tangenter, steelgitarer, bass og trommer preger lydbildet. 

Plata ble spilt inn i tre bolker, og på to av platas beste spor, «Don’t Fade Out» og «Living Inside», bidrar brødreparet Brian og Michael D’ Addario fra The Lemon Twigs, som tidligere i år ga ut det fantastiske albumet «Everything Harmony». På «Don’t Fade Away» lukter det vestkyst-pop av aller beste merke. Helt klart en av årets fineste låter så langt i 2023.

Men, der vrimler av gode låter på Cut Worms andre langspiller. På «Use Your Love! (Right Now)» ligger lyden av bølgesus og The Beach Boys hele tiden på lur, og på uimotståelige «Ballad of the Texas King» sniker steelgitaren seg rundt på sjarmerende vis i lydbildet sammen med noen svært lekne tangenter. På «Let’s Go Out On The Town» møtes Jonathan Richmans og Marshall Crenshaws musikalske verdener på fint vis.

«Take it and Smile», «I’ll Make It» og «It’s Magic» er tre deilige ballader med minst et bein planta i pop-og rock musikken som tok verden med storm på slutten av 50-tallet. På sistnevnte byr Clarke på store doser med palmesus. 

Når Clarke velger å avslutte med platas kanskje vakreste spor, «To Bad», utstyrt med kassegitarer, orgel og antydninger til strykere, er det lett å konkludere med at han har lyktes med å lage et knallsterkt album fylt med låter som kan gjenskapes live uten særlig store problemet. Noe som, i en tidsalder fylt med uendelig mange hjelpemidler i studio, ikke nødvendigvis er en selvfølge lenger. 

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1675