Mykt og melodiøst, hardt og skranglete

AB77ECA3-9FD7-421F-A80F-53ABBF9113F4Plateanmeldelse: MJ Lenderman – «Boat Songs» (album, 2022)

«Boat Songs» er MJ Lendermans tredje album. At dette er hans første i et proft studio, betyr ikke at musikken er verken silkemyk eller strømlinjeformet. Snarere tvert om. Enkelte av låtene på plata høres nemlig ut som demoinnspillinger hentet rett ut fra skuffen.

Noe som tilfører plata en sjarmerende, men ganske rølpete tilnærming til musikken som tidvis velter mot lytteren. Vi snakker vrengte gitarer, fuzzpedalen og bøttekott-lyd på opptil flere av låtene, som for eksempel «Toontown», «SUV» og «Tastes Like It Costs». Låter som surrer rundt på det samme roteloftet som mye av musikken til artister som Neil Young (når han er i det humøret) og Dinosaur Jr.

Men «Boat Songs» er også fylt med låter der lydbildet er langt mer gjennomarbeidet. På de tre knallsterke åpningslåtene «Hangover Game», «You Have Bought Yourself A Boat» og «TLC Cagematch», leker Lenderman seg i musikalsk landskap ikke ulikt det band som Son Volt og Drive-By Truckers, befinner seg i når de er i støtet. Den nydelige countryballaden «Under Control», hadde passet fint inn på et Eels-album, mens det skranglete sjarmtrollet, «You Are Every Girl To Me», er veldig The Replacements.

Lenderman skal også ha skryt for å lage underholdene tekster, som både er morsomme og til ettertanke, noe «Hangover Game», «TLC Cagematch» og «Dan Marino» er tre gode eksempler på. At flere at låtene handler om idrett og idrettsutøvere, er både stilig og underholdende.

Fordi musikken på «Boat Songs» ofte forsvinner inn i et lettere kaotisk lydbilde der det fuzzes og vrenges over en lav sko, kan det tidvis være en smule utfordrende å være lytter. Men om man er litt tålmodig, faller de fleste brikkene etterhvert på plass. Noe som først og fremst skyldes at Lenderman makter å hoppe fra det myke og melodiøse til det skranglete og bråkete på en elegant og troverdig måte.

, ,