– No blues on a Sunday!

Pinetop i kjent positur. (Bildet hentet fra hjemmesidene til Pinetop Perkins)

Han hadde lovt mammaen sin aldri å spille blues på søndager. Det løftet holdt han livet ut. Nå har pianist Pinetop Perkins (97) vandret til de evige jaktmarker.

– Vi ville gjerne ha ham med på et samarbeid mellom Mississippi-musikere og musikere fra Notodden. Det var en søndagskonsert. Selv med harde overtalelsesforsøk var det helt uaktuelt, forteller kunstnerisk leder for Notodden Bluesfestival, Jostein Forsberg, til Popklikk.no.

Joseph William Perkins, født 7. juli 1913, døde i forrige uke. Forsberg fikk oppleve bluesartisten flere ganger på Notodden Blues Festival. Amerikaneren hadde et spesielt forhold til den norske bluesbyen etter å ha blitt utnevnt til æresborger av Notodden og tildelt bluesprisen. Som med andre artister opprettholdt festivalarrangørene kontakten i årene mellom opptredene, slik at det utviklet seg vennskap.

2008 var siste gang ‘Pinetop’ var på Notodden. Da spilte han inn flere låter med det norske bandet Spoonful of Blues.  Låtene er foreløpig ikke gitt ut, men Knut Morten Omlid har gode minner fra innspillingen. Han var gitarist i studio, og husker kanskje best Pinetops røyking og prating. Pinetop Perkins påstod selv at han hadde røyket tobakk konstant siden han var ni år gammel.

– Det var en helt utrolig session. Pinetop var mer fan av å sitte ute i oppholdsrommet enn å spille, forteller Omlid. – Han pratet om damer og dagligdagse ting. Det var bra humor, sier Omlid som nevner spesielt en sak fra studioinnspillingen:

– Vi hadde lyst til å spille en låt i A. Det var en tradisjonell boogielåt. Pinetop sa han ikke hadde spilt i A på over 20 år. Men det gikk jo fint, det var bare å følge ham.

Pinetop var kjent som en stilig mann. Hatten var som regel på og slipsene hans hadde pianotema. Med sin humoristiske sans skal han ha vært en damenes mann. Likevel var Pinetop de de første drøye 60 årene av karrieren ingen frontfigur. Som ‘sidekick’ spilte han sammen med en rekke kjente bluesartister, inkludert Sonny Boy Williamson, Robert Nighthawk (40-tallet), Ike Turner (50-tallet) og Muddy Waters (1969-1980). På 70-tallet kan vi se ham i filmen The Blues Brothers der han krangler med John Lee Hooker om opphavet til bluesklassikeren «Boom Boom»

http://www.youtube.com/watch?v=HeD3TXeWa4I

Først i sitt 75. år ga han ut en plate der han selv fremsto som hovedmann. (After Hours fra 1988 – riktignok hadde han spilt inn åtte låter på «Boogie Woogie King» 12 år tidligere, men de ble ikke gitt ut under hans eget navn før i 1992.).

Forsberg forteller at siste gang han så Pinetop, var på en festival i Spania i fjor sommer.

– Han rocket som bare det. Han var 97 på det tidspunktet og spilte sammen med de andre Muddy Waters-folka, den gamle gjengen. Det var  ordentlig trøkk!

Perkins hadde et spesielt musikalsk forhold til den gamle trommeslageren i bandet til Muddy Waters, Willie «Big Eyes» Smith. Så sent som i 2010 spilte de inn en plate kalt Joined At The Hip, hvor Smith sang, spilte munnspill og hadde komponert de fleste låtene. De to mottok i forrige måned Grammy for platen i kategorien beste tradisjonelle bluesalbum, den tredje grammyen til Pinetop i løpet av seks år. Han er også den eldste som noen gang har mottatt prisen.

Helt til sin død spilte superveteranen et par ganger i uka på en klubb i Austin, Texas. Ifølge Forsberg hatet Pinetop, som var barnløs, å sitte hjemme. Da gikk han heller ut på klubber i byen, med en bunke cder som han signerte.

– Han var musiker i hele sitt liv og utøvende musiker helt til det siste, forteller han.

Pinetop hadde en knallhard oppvekst i sørstatene med liten formell skolegang, og startet musikkarrieren allerede da han var ti år gammel. Det var egentlig gitar som var hovedinstrumentet, men i 1943 kom gitarspillingen til en bråstopp da den ene armen hans ble rammet av en kordame som angrep ham med kniv.

Signatursangen «Pinetop’s Boogie Woogie» spilte han inn første gang inn i 1953 (med Earl Hooker). Låten var var adoptert fra en annen pianospillende ‘Pinetop’, Clarence Smith. Siden Perkins spilte den inn på plate og sang den live var det han som ble kjent som Pinetop.

Men amerikaneren var overhodet ingen sleiping. Ifølge Notodden-arrangøren var bluesveteranen en meget imøtekommende mann; ydmyk og glad i mennesker, men med sine spesielle sider:

– På hotellet i Spania der vi bodde under festivalen i fjor, hørte vi rabalder og kjefting. Jeg fant etter hvert ut at det var Pinetop som var ufattelig irritert og sinna fordi han ikke fant røyken sin, forteller Forsberg.

Den nesten 100 år gamle bluesmusikeren kan knapt kalles en helsefrik. – Livet hans skulle være i balanse. Derfor måtte vi til Drammen for å hente cheeseburgere. Så lenge han fikk sin daglige McDonald’s cheeseburger og røyk var alt i orden.

Det er blåmandag i dag. Dermed passer det å vise en liten smakebit fra hans siste opptreden på Notodden Blues Festival.

RIP PP.


Publisert

i

av

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *