Rest in peace, Gregg Allman

Gregory LeNoir Allman 1947-2017

Av Tom Skjeklesæther

Jeg har vinylcoveret til Gregg Allmans første soloplate, Laid Back (1973), rammet inn i en spesiell dybdeinnramming, hengende på veggen. Portrettet på coveret, signert den tyskfødte kunstneren Abdul Mati Klarwein, møter meg hver morgen på vei ned til en første kopp kaffe. (Klarwein, en Salvador Dali-disippel, har også kunsten sin på utstilling på Santanas Abraxas og på Miles Davis´ Bitches Brew).

Men jeg trenger strengt tatt ikke denne visuelle påminnelsen for å huske hvor bra plate Laid Back er. Eller hvor fantastiske The Allman Brothers´ At Fillmore East og Brothers and Sisters er.  

 

Disse albumene var rett og slett soundtracket til de mest formative årene av tenårene mine. Når jeg blir presset på hva jeg mener er tidenes beste rockplate, lander jeg som regel på At Fillmore East. Som altså er konsertplata som det originale The Allman Brothers Band rakk å spille inn på Bill Grahams New York rockpalass, bare et halvår før Gregg Allmans storebror, Duane Allman, kjørte seg i hjel på motorsykkel. 29. oktober 1971. Duane ble bare 24 år.

Men gitaristen etterlot seg nok innspillinger til at det måtte 7CD-boksen Skydog- The Duane Allman Retrospective for å gi et fullstendig bilde av alt han rakk over.

Tom S
Tom S

Lørdag var det altså lillebrorens tur, etter å ha overlevd Duane med over 45 år. Det er fint å lese at Gregg slapp å forlate oss etter en ulykke. Han døde hjemme i Richmond Hill, Georgia, med familie rundt seg. Etter en levertransplantasjon i 2010 har Allmans helse vært ustabil, for bare noen få år siden kansellerte han det som ville ha blitt hans første konsert i Norge, på Notodden Bluesfestival.

Plateselskapet hans, Universal, har ikke vært i stand til å avklare hva som skjedde med den bebudede nye plata, Southern Blood, som etter planen skulle ha vært utgitt på begynnelsen av året. For en stund siden kom meldingen om at alle Greggs 2017-konserter var avlyst.

Duane Allman ringte Gregg i Los Angeles i 1969, og ba ham komme seg raskest mulig til Jacksonville, Florida, der han hadde samlet de fire andre musikerne som skulle bli The Allman Brothers Band. Duane trengte Gregg som sanger, og låtskriver. Bandet kjøpte et nytt Hammond B3-orgel til Gregg. Etter den første felles øvingen, skal Duane ha stilt seg i utgangsdøra og sagt at enhver som ikke ville bli med i bandet måtte slåss med ham for å slippe ut.

Hverken trommeslagerne Butch Trucks, Jai Johanny Johanson (kjent som Jaimoe), bassist Berry Oakley eller gitarist Dickey Betts ville ta opp noen kamp med Duane. Gregg visste nok bedre allerede på forhånd.

Storebroren hadde nemlig allerede tatt fra Gregg hans første gitar, tidligere på 60-tallet.

Da hadde brødrene Allman vokst opp i Florida sammen med moren, som var enke etter armekaptein Willis Allman. Familien var bosatt utenfor Nashville da Willis Allman ble skutt og drept av en haiker, Duane var tre år gammel, Gregg var to.

Allman-brødrene falt dypt i musikkgryta som tenåringer. I 1969 hadde de allerede et mislykket forsøk på å slå gjennom som bandet Hourglass bak seg. Duane hadde i mellomtiden blitt en svært ettertraktet session-gitarist i Fame-studioet Muscle Shoals i Alabama.

Da The Allman Brothers Band ble lansert med et selvtittulert debutalbum på nye Capricorn Records i november 69, var fem av syv sanger signert Gregg Allman, inkludert «Whipping Post». To år senere var «Whipping Post» ekspandert til pluss/ minus 20 minutter i Allman Brothers liverrepertoar.

Tretti år deretter ga «Whipping Post» navn til et norsk musiker- stjernelag som covret The Allman Brothers musikk, deriblant gitaristene Lars Håvard Haugen, Aslag Haugen og Geir Sundstøl.

Under ett år senere slapp bandet oppfølgeren Idlewild South, som inneholder sangen som antakelig er mest knyttet til Gregg Allmans navn, «Midnight Rider».

«Midnight Rider» er også å høre i en soulversjon på Laid Back.

Selv om bandets to første studioplater ikke solgte all verden, holdt bandet seg konstant på veien, med over tre hundre konserter i året. Der de utviklet sitt unike sound, fundert på to trommeslagere og to sologitarister, samt Greggs soul/ blues-stemme og Booker T-aktige orgel.

The Allman Brothers skapte det som raskt ble kalt «southern rock», en fusjon av blues, soul, rock og country, spilt med jazzmusikeres sans for improvisasjon.

Det vakte også oppsikt at bandet hadde både hvite og svarte musikere, på ingen måte problemfritt i sørstatene for førti år siden.

Men da noen hadde innsikten at The Allman Brothers mulighet lå i å gi ut på plate det de gjorde best, spille live, tok det av. Samtidig kunne det se ut som om djeveldealen Allmans hadde gjort i et veikryss, kom til raske forfall. Duane Allman døde i 71, et år senere døde også Berry Oakley i en motorsykkleulykke, samtidig som noen av de overlevende pådro seg dop-avhengighet av det mest ødeleggende slaget.

The Allman Brothers var i 73/74 USAs mest fremgangsrike band, med albumene Eat a Peach (72) og Brothers and Sisters (73), de spilte på de største konsertarenaene, inkludert konserten de gjorde sammen med The Band og Grateful Dead foran over åtte hundre tusen publikummere ved Watkins Glen i New York sommeren 1973.

Gregg Allman var versting, ikke bare som rus-pilot, han hadde allerede vært gift to ganger, da han giftet seg med Cher i 1975. Et ekteskap som strengt tatt kan måles mere relevant i timer og dager, enn år.

I 1976 startet nedturen også karrieremessig, oppfølgeren til Brothers and Sisters, Win, Loose or Draw (75) var en stor skuffelse. Etter hvert falt bandet fra hverandre i en malstrøm av dop, ondt blod og dårlige beslutninger.

I 1987 slapp Gregg Allman sitt tredje soloalbum, med den ikke spesielt subtile tittelen I’m no Angel.

Det var da undertegnede fikk muligheten til å gjøre et telefonintervju med Allman.

Siden Gregg var en helt fra før jeg tok fatt på rockjournalistikken, var nervene på høykant.

Det svarte i andre enden, et slags grynt som muligens bekreftet at jeg var kommet til riktige telefon. Deretter ble telefonen lagt ned (ikke på) med et smell, jeg hørte at noen beveget seg i det fjerne. Så fulgte det en rask serie med korte utdrag fra plater, en fire-fem av dem. Høyt nok til at jeg kunne høre dem gjennom en susende telefonlinje mellom Florida og Oslo.

Deretter ble røret plukket opp i den andre enden.

— What artists did you just hear?

Svetten sprutet av panna, jeg tror jeg klarte tre av fem? Muddy Waters, John Lee Hooker, Elmore James…

— OK, we can talk. But if you write anything about drugs or dead brothers, I will come over there and kick your ass? Understood?

— Gulp, selvfølgelig, sir!

Jeg unnlot å ta kontakt for å si «hei, husker du meg» da jeg så Gregg Allman band spille live på Fabulous Thunderbirds Riverfest i Austin den samme sommeren. Det var kanskje like greit, flere hundre av Allmans biker-venner dominerte området rundt scenen.

Men jeg hadde også gleden av se The Allman Brothers Band to ganger i de påfølgende årene; på fantastiske Greek Theater i Hollywood-åsen i Los Angeles i 1990, og under Woodstockfestivalens 25-års-feiring i 1994.

Et eller annet sted under veis hadde Gregg Allman våknet opp med en hang-over for mye. Han skal ha startet på avvenning etter å ha sett opptak av seg selv ute av stand til å gjøre rede for seg, under seremonien da The Allman Brothers Band ble valgt inn i Rock & Roll Hall of Fame i 1995.

Selv om helseproblemer har forfulgt ham, turnerte han heftig både solo og med Allman Brothers frem til bandet ga seg i 2014. I 2011 slapp han et godt applaudert soloalbum, Low Country Blues, produsert av T Bone Burnett.

I den forbindelse snakket jeg nok en gang med Gregg på telefonen, en hyggelig samtale helt uten overraskelser og trusler. Den endte med at han ga meg hjemmeadressen sin, slik at jeg kunde sende ham et CD-eksemplar av Whipping Post live at Norwegian Wood.

Året etter kom selvbiografien My Cross to bear (parafrasert på sangen «It´s not my cross to bear» fra Allman Brothers debutalbum).

Et siste avdrag til veikryssdjevelen ble krevd inn da en film basert på boka, med tittel Midnight Rider, havarerte etter at en filmarbeider ble drept av et tog, på et sett for filmingen.

Nå opplyses det at det som blir Gregg Allmans siste album, Southern Blood, kommer ut til høsten.

Plata er produsert av Don Was og er innspilt i Fame studio i Muscle Shoals, der broder Duanes meteoriske karriere tok av i 1968.


Publisert

i

av

Kommentarer

Ett kommentar til “Rest in peace, Gregg Allman”

  1. Torstein Hjorth avatar
    Torstein Hjorth

    Fint stykke. Rusty Young i Poco holder på å skrive en bok om musikklivet. Her er et lite utdrag om Gregg Allman, som en gang var aktuell som mulig Poco-medlem.

    For a short time Poco rehearsals moved to Jimmy’s place, a sprawling ranch style house he shared with another engineer from Sunset Sound. It had more room than Richie’s cottage and Jimmy’s neighbors hadn’t called the cops… yet.
    Rehearsals started at a relaxed time because Jimmy was still working at Sunset Sound and late hours in the studio meant rehearsal couldn’t start before noon.
    At first we all bought in to it. But when we saw girls sneaking out the back door every afternoon, there was some speculation about the late hours.
    One afternoon I pulled up to Jimmy’s and a shiny Harley Davidson was sitting in the driveway. Jimmy rode motorcycles, so I figured he must have a new bike. I walked around to the back of the house and before I could push the sliding glass door open I could hear a Hammond organ playing.
    My first thought was “Oh, no. They’ve replaced me.” One of the things I was doing was running the steel through a Leslie speaker and if I played the right notes it sounded like an organ. It was a unique sound and I thought it was working great, but they must have decided they liked the sound of a real Hammond organ.
    I opened the door and stepped into the rehearsal room. Sure enough, there was a guy with a long blonde ponytail and neatly trimmed beard sitting behind a Hammond organ. The top of the organ was scarred with dozens of cigarette burns and a half-smoked Marlboro was dangling from his lips.
    Richie introduced us. His name was Gregg Allman. Richie said he thought the combination steel and organ might be really interesting and it was.
    I was just happy I wasn’t out of the band and for the next couple of weeks we tested the combination. It had some amazing moments, although it always seemed to break down into more jamming than rehearsing.
    We could have been the original jam band!
    One afternoon after rehearsal Gregg said,
    “Hey there’s a pretty good Southern B-B-Que joint just across the street from my place.”
    “Want to grab some dinner?”
    “Sounds good,” I told him.
    “Just follow me,” he said.
    “I need to stop by the apartment on the way,”
    I followed Gregg as his red Harley weaved through San Fernando Valley toward his apartment. Even though it was only a few minutes’ drive, there was a stark difference between where Jimmy lived and where Gregg was living. Gregg’s apartment was in a seedy part of the valley mostly inhabited by immigrants and day workers.
    We pulled up to a two story building with a balcony stretching across the second story. The building appeared to be an old Holiday Inn that had been converted into apartments. I parked and followed Gregg up the cement and iron stairway to his apartment on the second story. He stopped outside a door halfway down the balcony and pulled out a long silver key chain. He pushed a key in the door lock and the door swung open.
    It was late in the afternoon and the light in the apartment was dim. Once my eyes adapted to the light I couldn’t believe it. Just inside the door two massive Harley Davidsons sat leaning on their kick-stands. It didn’t seem possible!
    Getting those monsters up the cement stairway to the second floor and then through the door had to be something to see. Getting them back down had to be even more amazing.
    They virtually swallowed up the room. I squeezed by them and made my way into the apartment. Music was playing softly from a small stereo in the corner and a couple of disinterested girls lounged on a well-worn sofa against the wall.
    Marijuana smoke floated in the air. A guy with long hair and sideburns was sitting at the kitchen table. A joint dangled from his lips. He looked up when we walked in and then went back to cleaning pot between the sleeves of an album jacket.
    “That’s my brother Duane over there.”
    Duane nodded his head, but didn’t look up. He couldn’t have been happy about the prospect of Gregg playing in our band and I couldn’t blame him.
    I couldn’t wait to get out of there. Gregg said he’d be right back and slipped into the back bedroom. The chill in the room was palpable. Duane never looked away from the table and never offered a word. I decided to wait outside. After a few minutes Gregg came out and we ran across to the B-B-Que restaurant.
    The next afternoon rehearsal started the same as always, but Gregg had to leave early because he had a gig that night with his brother. They were playing a Hollywood hotspot called The Hullabaloo. Although they sold drinks at The Hullabaloo it was more like a theater than a club. It had a giant stage with a long curtain that closed between acts and the acts that played there were usually well known. Gregg was opening for Arthur Brown, an Englishman with a hit called Fire.
    I didn’t tell Gregg I was going to be there. It was a last minute decision. I got there early and wandered through the crowd. The usual pre-show music was blasting and a few people were dancing around when the lights went down and the curtain went up.
    “Ladies and gentlemen…let’s hear it for the Hourglass,” boomed from the sound system.
    Duane stepped up and began pounding out a classic R&B rhythm pattern punctuated by biting slide guitar riffs. Gregg came in right behind him with the Hammond blasting thick chord pads. The crowd started clapping and stomping along. Then Gregg’s smoky-bluesy voice joined the mix and the joint was rocking to good old Southern-Rock.
    I knew at that moment Gregg was doing what he was meant to do. He didn’t fit with us. I didn’t go backstage to let Gregg know how much I enjoyed the set. After the reception I got from Duane earlier that week I knew better. And I wasn’t surprised the next afternoon when I got to rehearsal and there was no Harley in the driveway.
    I didn’t see Gregg much after that. There would be times when we
    would run into each other backstage at a festival. I remember the last time I saw him. It was quite a few years ago when we were both at the same rehearsal studio in Nashville.
    I was rehearsing with my friends Foster and Lloyd for some upcoming concerts, when the door swung open and Gregg walked in. Everyone in the room stopped what they were doing. Gregg had such a graceful presence, and through it all, you knew he carried his share of the blues.
    We talked for a while about days gone by and laughed about those crazy motorcycles in the apartment. He said he still kept a Harley in his living room.
    Gregg had a great smile. He was smiling a lot that afternoon and I could feel he wanted to tell me something.
    “You’re not going to believe what my son Elijah just gave me,” he said.
    “He gave me a brand new Cadillac!”
    “Can you believe that?”
    He was so excited he could hardly contain himself. He was so happy it made me happy. It was almost as if Elijah had given me a Cadillac too!
    Greg Allman was a real Southern gentleman.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *