Tenåringsdrømmer fra øverste hylle

61BB2D90-BFA0-43E6-8725-AB92CC098C82Plateanmeldelse: girlpuppy – «When I’m Alone» (album, 2022)

Bak navnet girlpuppy finner vi unge Becca Harvey. Denne Atlanta-dama har levert ei fenomenal alternativpopskive, upretensiøs, drømmende og til tider helt vidunderlig. Harvey har gitt ute fine singler siden 2020, en debut-EP, «Swan» i 2021, og er hun ute med det 12 spor lange debutalbumet, «When I’m Alone», produsert av Henry Stoehr og Samuel Acchione. Sistnevnte har også bidratt som multiinstrumentalist på skiva.

girlpuppy åpner sine dagdrømmerier med den forrykende «Wish» med sitt herlige gitarøs. Harvey synger akkurat passe uanstrengt og tilbakelent slik at det låter kulere enn kult. Litt Lily Allensk kanskje. Neste spor, «Teenage Dream», rulles i gang, og akkurat der er jeg solgt. Der har hun meg. For dette er platas store øyeblikk, så lekent, elegant og sprudlende som pop kan bli. Tittelen er hentet fra filmen med samme navn (2017) og handler om eh.. kjæresten, som likner på skuespilleren i filmen. Uansett blir det helt fantastisk når Harvey synger «Leave me, leave me, leave me» mot slutten låten:

/ Every time I’m in the bathroom / I pray that I’ll die like Elvis /
On the checkered tile with my hair done / And all my clothes still on /
Cryin‘ in the stadium, how can I not think about it / When it’s all around me, holding hands /

Leave me / No, you’re never gonna leave me /
When I ask you to believe me / Leave me /
No, you’re never gonna leave me / When I ask you to believe me /

Balladen «Somewhere» holder også et ekstremt høyt nivå, og er arrangert med stryk og det hele. Refrenget består av ei melodilinje som kun et tall andre kunne skrevet. Her er Harvey helt oppe i Billie Eilish-ligaen. «I Want To Be There» er også en finfin poplåt, passe dekorert med fuzzgitar. Selv album-fillers som «Revenant» høres ut som noe Benjamin Gibbard fra Death Cab ville ha blødd for å skrive. «Emma Marie» minner litt ut som vår egen Girl in Red/Marie Ulven, på en positiv måte. Neste godbit er singlen «Destroyer», med sitt sterke melankolske refreng.

En strengere produsent kunne kanskje strippet plata ned til ni virkelig sterke låter, men girlpuppy gjør det meste riktig på denne plata, og har levert en god kandidat til tittelen «årets debutant».

PS: Gjør deg selv en tjeneste og hør på fantastiske«Teenage Dream»!

Artikler: 190