Plateanmeldelse: Ed Harcourt – «Orphic» (album 2025)
Den 48 år gamle britiske singer-songwriteren Edward Henry Richard Harcourt-Smith, eller bare Ed Harcourt som han kaller seg, er ute med sitt tolvte album, «Orphic», selv om han kanskje er mest kjent som låtskriver for en rekke andre artister som Sophie Ellis-Baxtor, Paloma Faith og Marianne Faithful.
Som sønn av en fremstående diplomat og av bedre familie, fikk Harcourt pianotimer som gutt, men valgte å følge sin egen smale sti fra 17-årsalderen som bassist i det kortlivede bandet Snug.
Solokarrieren fikk en god start med det bejublede debutalbumet, «Here Be Monsters» (2001). Etter de første gode årene gikk det litt opp og ned med artistkarrieren, men etter en periode som låtskriver for andre artister, og et par instrumentalutgivelser fant Harcourt tilbake til seg selv med albumet «El Magnifico», som kom i 2024.
Musikken har blitt beskrevet som kammerpop eller orkestral pop, men på den selvproduserte «Orphic» er Harcourt heldigvis også innom langt mer kredible innflytelser. Aller best kommer det til uttrykk på låter som «Under the Still and Lonely Sky» og den formidabelt flotte «A Ghost Walked Through Me». På sistnevnte skriver Harcourt seg inn i landskapet til Radiohead og deres like.
Et stort pluss på den nye skiva er at den er såpass gitarbasert, mens det karakteristiske pianoet til Harcourt er tonet betydelig ned. Den Beatles-inspirerte «O’ Gentle Death» og den Bon-Iver-aktige «The Low Spirits», er to av få låter hvor tangentene får slippe til.
Andre godbiter på skiva er dystre «Mercurial» og «Winter’s High» hvor Harcourt nærmest går Sivert Høyem en høy gang.
Ed Harcourt viser god låtskriverform med «Orphic».
Foto: Ed Harcourt’s HomePage




