En etterlengtet albumdebut

Plateanmeldelse: Beharie – «Are You There, Boy?» (album, 2023)

Christian Roger Beharie, eller bare Beharie som han kaller seg, bør være kjent for de fleste som en av landets desidert fineste sangere og låtskrivere innen soul/R&B. Og det må være plenty av sjel i drikkevannet innerst i Gandsfjorden, for både Beharie og Thomas Dybdahl kommer fra Sandnes (Beharie medvirket på Dybdahls singel «River» fra albumet «Fever»).

Den sammensatte bakgrunnen fra innvandrerfamilie, kristen oppvekst og skeivt miljø, utgjør fundamentet for denne artisten, men Beharie er først og fremst en utdannet utøvende, prisvinnende og dyktig musiker.

Han ga ut sin første EP, «Beharie» i 2019, oppfølgeren, «Beharie // Beharie» i 2021, og dernest en tredje EP, «Beharie, the Third» i 2022. Det har med andre ord tatt sin tid, men nå er altså 29-åringen ute med sjelfulle fullengderen «Are You There, Boy?», som omfavner vel så mye pop/rock som soul, pluss en dose crooner-materiale og litt balladeri.

Den utrolig forseggjorte produksjonen er umiddelbart slående, med rikelige detaljer, nydelig vokalarbeid og elementer av råskap og ømhet side om side. Rett og slett et imponerende arbeid av Hans Olav Settem og Marit Othilie Thorvik, som begge er kreditert for både produksjon og på låtskriversiden. Bare hør den rå bassen i konkurranse med englekoret i crescendoet på fantastiske «We Never Knew».

Det blir mange å velge mellom i jakten på platas beste spor, og opptil flere med radiopotensial (noen har allerede blitt mye spilt): utrolige fine «We Never Knew», den litt enerverende «Desire», «Do I Ever Cross Your Mind», «Nothing Lasts Forever», «Deadly», geniale «Oh My God» og nydelige «Heaven».

«Oh My God» er forresten noe av det tøffeste undertegnede har hørt på denne siden av James Brown, med fantastisk dynamikk og en trommelyd de fleste bare kan drømme om.

Med litt strammere regi kunne kanskje plata vært enda mer fullkommen – og dermed en mulig klassiker av et debutalbum – men du verden! Anbefales i de brede lag, før sjelen forlater oss.

Naturviter, skribent og popmusiker av sjel og hjerte.