En verdig og fortjent hyllest

Plateanmeldelse: DIVERSE ARTISTER, «Møtested – En hyllest til Anne Grete Preus» (album 2023)

Som kjent gikk artist, musiker, komponist, tekstforfatter og professor Anne Grete Preus dessverre bort i 2019. Anne Grete var et forbilde for mange. Med sin inderlighet og klokskap evnet hun å bevege og inspirere på tvers av generasjoner.

Denne utgivelsen og hyllesten til Anne Grete Preus er derfor på sin plass, ja, rett og slett på høy tid, vil noen si. Prosjektet så dagens lys etter et initiativ av Terje Pedersen i Drabant Music. Pedersen jobbet i sin tid tett med Preus i Warner Music Norway og sammen med Rune Lem (Preus’ mangeårige manager) ønsket han å presentere disse låtene for et nytt og yngre publikum.

Fay Wildhagen ble klokelig valgt som produsent og som ved et lykketreff ble Darling West valgt som musikalske samarbeidspartnere. Darling West setter så absolutt sitt preg på albumet, mens Wildhagens formidable arbeid med å fornye arrangementene også må trekkes fram. Fornyelsen er også helt i Anne Gretes ånd, siden hun alltid viste en enorm nysgjerrighet overfor nye artister, ny musikk, teknologi og generell samfunnskunnskap.

De fleste av de ti møysommelig utvalgte låtene er fra Anne Gretes 32 år lange solokarriere, hvorav flere er fra det kommersielle gjennombruddet «Lav sol, høy himmel» (1989), mens «Kameleon II» er fra Veslefrikks tredje album «Kameleon» (1981). Det er lett å glemme at Anne Grete Preus spilte i bandene Veslefrikk og Can Can lenge før hun fikk en karriere som soloartist.

Sangene på «Møtested» framføres av et ganske opplagt utvalg av kjente norske artister, bortsett fra jazz-sangerinnen Emilie Christensen. Hun gjør til gjengjeld en sjelfull og flott versjon av «Ro meg over» (fra «Lav sol, høy himmel»). Wildhagen har gitt de ulike artistene kunstnerisk frihet nok til å sette sine avtrykk og Frida Ånneviks, Tuva Syvertsens, Odd Nordstogas, Ane Bruns, Marit Larsens, SKAARs, og Fay Wildhagens egne bidrag på plata er rett og slett upåklagelige.

Albumets store og gledelige overraskelse er likevel Ole Paus’ versjon av «Ti bud til en ung mann som vil frem i verden» (fra albumet «Fullmåne», tekster av Jens Bjørneboe). Dette låter minst like tøft som OnklP & De Fjerne Slektningenes «Styggen på ryggen» eller som Stein Torleif Bjellas «Blomen», begge låter som har litt av det samme kompromissløse preget som «Ti bud…». Paus selv ble rammet av hjerneslag tidligere i høst, og med dette som bakteppe blir denne versjonen bare enda sterkere.

Daniela Reyes får selvfølgelig lov til å runde av denne hyllesten til Anne Grete Preus med «Kameleon II», og det gjør hun med bravur, slik bare hun kan, så skjørt og vakkert som det er mulig å gjøre det – en verdig avslutning på en nydelig hyllest til en av våre største artister og låtskrivere gjennom tidene.

Følgende låter/artister er med på «Møtested – En hyllest til Anne Grete Preus»:

Frida Ånnevik – «Vrimmel»

Tuva Syvertsen – «Fryd»