Et friskt og melodiøst debutalbum

DF8D3273-E713-4B2B-B0EC-130E23038F80Plateanmeldelse: Local Store – «Magpie and the Moon» (album)

For en sommerbris av et album dette er! Helt ut av det blå for denne anmelderen, har Local Store sluppet sin debutplate. Ikke bare det, de var for meg et ubeskrevet blad som band. Slike overraskelser er noe av det fineste med musikk generelt og anmelderi spesielt!

Local Store er et bandprosjekt drevet av «veteranen» Bjørn Klakegg på låtskriving, gitar og vokal. Med seg har han Mattias Krohn Nielsen (Beezewax, Pelicat, Løchstøer, Kaja Gunnufsen), Magnus Tveten (Harvey Steel Show, Løchstøer) og Tore Ljøkelsøy (Harvey Steel Show, Slow is the new fast). Jeg må innrømme at jeg ikke har hørt verken så mye om eller på arbeidene til Klakegg, powerpop og indierock-fyr som jeg er. Sånn sett var det med friske og helt åpne ører jeg tok fatt på denne platen, selv om band som Beezewax og Pelicat er norske favoritter.

Og det første som slo meg var hvor uanstrengt, friskt og «florlett» «Magpie and the Moon» hørtes ut. Med florlett mener jeg ikke at dette er enkle saker som gjør seg best som bakgrunnsmusikk når oppvasken tas. Jeg tenker mer på at plata framstår som lett og ledig, som organiske låter kledd i et friskt og tiltalende lydbilde.

Klakegg er jazzgitarist, men har også gitt ut flere plater med Needlepoint (en slags progrock med psykedeliske pop-innslag?) som har fått stående ovasjoner av norsk musikkpresse. Local Store er langt fra tung prog, skal det absolutt settes i en bås kan vi kanskje kalle det en form for folk-pop med nikk mot 60/70-tallets singer-songwriterperiode (jeg tenker blant annet på John Cale), men også artister som Wilco, Ryley Walker, Steve Gunn, Dungen og Samling.

De fleste låtene på plata kjennetegnes av tålmodighet, det er lite som haster av gårde eller utføres med dårlig tid eller rastløshet. «Yellow Umbrella» er typisk for plata i så måte. Dette er en nydelig folk-ballade som sakte bygger opp mot en perfekt temperert gitarsolo. En tidlig favoritt på plata.

Innledningslåta og tittelsporet burde vært en radiohit i en mer rettferdig verden: en smittende melodi, treffende harmonier, en tekst man husker, pop-driv og en strålende gitarsolo som drar alt sammen mot slutten. «Howling» er en insisterende og rocka låt med en litt mer crunchy gitarlyd, mens «1948» er platas mest interessante tekstlig sett. Jeg klarer ikke helt sette fingeren på hva den kan handle om (er det oppvekst, familieminner eller storpolitikk?), men ørene spisses.

«In the Garden» er Local Store på sitt mest «hjemlige», en stillfaren pop-låt med en fin hverdagstekst som sender tankene litt i retning av Loch Ness Mouse. «The Riverside» er en slik rullende folk-rocklåt som minner om veldig mye uten at jeg klarer å sette fingeren på akkurat hva: Local Store har med andre ord skapt et eget og distinkt uttrykk! Litt mer psykedeliske pop-tendenser høres i «A Vote for a Dog», med en lettere surrealistisk tekst om en hund med lederegenskaper.

Local Store er lyden av det etablerte og noe mer ungdommelig som møtes i både det stillfarne og i det melodisk pop-drivet. Produksjonen på plata er av det krystallklare og behagelige slaget. Og ja, jeg anbefaler vinylutgaven på det varmeste, omslaget er et av de fineste jeg har sett her på berget de siste årene. Så, ta en tur til lokale (plate)butikken!

, ,