Et relativt suverent album (på engelsk)

Plateanmeldelse: Lars Lillo-Stenberg – «Everything Is Relative» (album, 2023)

What? Lars Lillo-Stenberg gir ut plate med engelske tekster!??

Tekst: John Erik Eriksen

Bare så det er sagt, dette er et rent overskuddsprosjekt, og neppe et forsøk på å nå ut internasjonalt fra Lillo-Stenberg. Idéen kommer fra musikknestor H.P. Gundersen, han ønsket lenge at Lars skulle reise over dammen og møte vennene hans i L.A. for å spille inn en americana-skive. Tanken er heller ikke så fjern som det høres ut, Lillo-Stenberg har jo i årevis vært en del av bandet Young Neils, og er ikke helt fremmed for å synge på engelsk.

Resultatet er kanskje ikke helt americana, men det er så definitivt typisk Lars Lillo-Stenberg. Det er ikke til å unngå at man trekker på smilebåndet ved første gjennomlytting av «Everything Is Relative». Det er som å høre gamle sanger om igjen, bare på engelsk. Både tittelen på albumet og låtene; «Everything Is Relative» eller «Laugh Instead Of Crying», er jo unektelig litt olos-engelsk (for de som husker dét begrepet).

Men det funker! Og alt er selvfølgelig gjort med kunstnerisk stålkontroll og med en lavskuldret tilnærming. Plata byr på kjente hooks og harmonier, og Lars benytter flere av de samme grepene som han har brukt i deLillos i alle år, men det engelske språket og nye musikere tilfører også noe nytt til låtene. Dessuten er det opptil flere virkelige kanonspor ute og går på skiva!

Lars har med seg et kobbel av L.A.-musikere her som de færreste har hørt om, men stemningen i studio må ha vært relativt (sic) god, for det sprudler av både komp og soloprestasjoner på denne skiva. Spesielt verdt å trekke fram er Marty Rifkin (pedal steel og dobro). Han er en ettertraktet musiker som har spilt med Bruce Springsteen, Tom Petty og Glen Campbell(!).

Jason Hiller har fungert som studiotekniker og bassist, og ikke minst bidraget fra hans kone Maesa Pullman og hennes kusine Rosa Pullman er noe av det beste ved hele utgivelsen. De korer aldeles fortreffelig på flere spor, og Rosa er også med i duetter på plata.

Foreløpige favorittspor er: «Some People In This Land», en duett med selveste Loudon Wainwright III (som Lars har kjent i noen tiår), er en glimrende folk/americana-låt med nydelig spilling på dobro og fele. Herlig slentrende framføring. Mye av det samme kan sies om «Great Cosmic Nurse», som i tillegg har pedal steel fra øverste hylle og et feiende flott refreng. Sistelåten, «She’s My Girl» er en drøm av en retro-poplåt, med himmelsk koring av Rosa og Maesa.

Lars Lillo-Stenbergs soloalbum «Everything Is Relative» er ute fredag 25. august, og det ikke relativt, men absolutt noe å få med seg.

Artikler: 192