Et skyhøyt nivå

Plateanmeldelse: Fay Wildhagen – «Let’s keep it in the family» (album, 2024)

Fay Wildhagen er en ekte self made woman, en gjennomført dyktig musiker som har skrevet, produsert, spilt gitar og programmert på denne tredje fullengderen.

Debuten «Snow» kom ut i 2015 og oppfølgeren «Borders» i 2018. Hun ga dessuten ut soundtracket til filmen Harajuku (2018) sammen med Øyvind Mathisen og musikk til filmen om Aksel Lund Svindal sammen med Kristoffer Lo i 2021.

På de to forgjengerne opplevde jeg låtene som litt lite tilgjengelige, og at Wildhagen gjorde det litt vanskelig for seg selv. Men, som Fay garantert hele tiden har kjent på innerst inne; hun har bare vært underveis, på vei mot dette flotte tredjealbumet, og alt som skal komme fra denne kanten i fremtiden. At Wildhagen også er svært hardtarbeidende og ærgjerrig viste hun til fulle med den makelause jobben hun gjorde med «Møtested – En hyllest til Anne Grete Preus» (2023).

Den svært velproduserte «Let’s keep it..» åpner på den mest vidunderlige måte med den folketoneaktige «Hymn», mens «Echoes», «ohmygod», «Reason» følger som den reneste hitparaden av energiske, gode poplåter.

«i could be strange with you» er en av flere låter hvor Fay har fått god drahjelp fra et knippe musikere fra øverste hylle her til lands, blant annet spiller den svært kompetente Erland Dahlen trommer/perkusjon, Andreas Haga basser, Tommy Kristiansen bidrar på el-gitar, Ina Sagstuen korer, Kristoffer Lo spiller flugelhorn og ja, lista blir for lang hvis vi skal nevne alle, men selveste Tor Egil Kreken spiller også bass på mange av låtene og Sondre Justad og Ane Brun bidrar på vokal på et par spor.

Plata er krydret med en del lydcollager, blant annet et opptak av Fay som 12-åring, og av familiemedlemmer som snakker sammen rundt middagsbordet, lyder som skaper mye god stemning og som fyller en viktig funksjon på en plate farget av formgivende, personlige hendelser for Wildhagen. Lydcollagene er titulert og ligger som egne spor med musikk oppå. Plata er derfor ikke på langt nær så overlesset som den ser ut til å være ved første øyekast.

Den midtre delen av plata bygger seg opp mot den flotte singelen «Coming Home» (2023). Og idet «vár» og tittellåten toner ut er det bare å ta inn over seg det faktum at Fay Wildhagen har begått et aldri så lite mesterverk. Vi lar oss imponere og gledes over det skyhøye nivået Fay Wildhagen har nådd. Gratulerer, Fay!

Artikler: 191