I øverste divisjon

Plateanmeldelse: Adrianne Lenker – «Bright Future» (album, 2024)

32 år gamle Adrianne Lenker, kjent som vokalist, gitarist og låtskriver i legendariske Big Thief, går solo med det optimistisk titulerte albumet «Bright Future». Det er forresten langt fra første soloalbumet til Adrianne, hun debuterte solo allerede i 2014 med «Hours Were The Birds», et par år før debutplata med Big Thief. Flere av soloprosjektene har blitt til i samarbeid med bandkompis Buck Meek.

Plata ble til som ved et lykketreff i løpet av høsten 2022, i kjølvannet av pandemien, når tre av Lenkers musikalske venner (Josefin Runsteen, Nick Hakim og Mat Davidson) hadde ledig tid i travle kalendere. Resultatet er, sammen med Lenkers tilnærming til det melodiske og hennes oppfinnsomhet som tekstforfatter, med på å skape noe nytt innen tradisjonell folk. Philip Weinrobe har produsert sammen med Lenker. Her er det ikke lagt vekt på at alt skal høres plettfritt og produsert ut, men heller at det skal være autentisk og levende. Og det lykkes de med.

Albumet starter med «Real House», en gripende sang til Lenkers mor, og det fortsetter med den aldeles nydelige «Sadness As A Gift». Om det skyldes tristhet skal være usagt, men det er en gave Adrianne Lenker har, og som er få forunt, å kunne skrive moderne klassikere. Melodien er fullkommen, og det spilles så vakkert på fela at man må tilbake til The Waterboys’ «Fishermans Blues» for å finne maken.

Adriannes vokale krumspring er til tider hevet over gravitasjonen, andre ganger direkte jordnære. Det er plenty med perler på dette albumet, inkludert den siste singelen «Free Treasure», eller for eksempel vakre «Evol»;  en låt som Thom Yorke ville vært veldig fornøyd med å skrive.

Plata runder av etter tolv spor med den brutalt vakre kjærlighetssangen «Ruined», hvor Lenker skriver seg inn i amerikansk låtskrivertradisjons øverste divisjon sammen med Katie Crutchfield (Waxahatchee), og på den måten går det en direkte linje fra Woody Guthrie (bare hør Vampire Empire), via Bob Dylan til Adrianne Lenker. Bedre kan det knapt gjøres.

Artikler: 191