Knallgod indiepop

Plateanmeldelse: Mall Girl – «Pure Love» (album, 2024)

Oslobaserte Mall Girl er ute med album nummer to i det som stadig tydeligere tegner seg til å bli en svært lovende karriere. Den kritikerroste førsteskiva, «Supergirl» kom i 2022. Gruppa består av Bethany Forseth-Reichberg (vokal), Iver Armand Tandsether (gitar), Eskild Myrvoll (bass) og ingen ringere enn Veslemøy Narvesen på trommer (for et kort å ha i ermet!).

Mall Girl spiller en slags fusjon mellom indierock og jazz. Til tider bikker det nærmest over i progrock. Den nærmere seks minutter lange og orkestrerte førstelåten «Inzane», er et godt eksempel på det, mens flere av sporene på plata er betydelig kortere og kontante og har henta attityde fra pønken. Mall Girl har også blitt stemplet som drømmepop, og nettopp det er hørbart på første halvdel av plata, litt som om Aurora skulle fått seg ny produsent med band-bakgrunn og null peiling på plugins.

Førstesingelen «All I Should Have Said» er en nydelig og laidback indiepoplåt, et av skivas beste og mest radiovennlige spor. En annen personlig favoritt er «English Breakfast», med sin herlige og distinkte gitar-hook. En liknende signatur er også å finne på den fine singelen «Super Lazy Girl». Måten arrangementet bryter opp låten på og lar den leve, sender tankene i retning danske Mew. Glimrende «Emo Shed» har mye av de samme kvalitetene og til slutt, tittellåten «Pure Love», som rett og slett er ren kjærlighet.

«Pure Love» er et imponerende velprodusert album, må vi kunne si. Det er fortsatt dynamikken og overraskelsesmomentet som er bandets sterkeste side. Alt kan skje hos Mall Girl. Gitarist Tandsether og Marius Elfstedt har regien på den supergode produksjonen.

Det er vanskelig å la være å trekke fram trommefenomenet Veslemøy Narvesen når man skal omtale Mall Girl. Det spilles trommer med en slik finesse og personlig touch at det er en fryd, men bass, gitar og vokal får virkelig også skinne på denne plata i utsøkte linjer og tema.

«Pure Love» tikker inn på litt under en halvtime og etterlater lytteren med en følelse av mer, mer, mer!

Artikler: 192