Ah, for er gledelig comeback

Plateanmeldelse: Camera Obscura – «Look to the East, Look to the West» (album, 2024)

Ah, for et gledelig comeback fra Camera Obscura! «Look to the East, Look to the West» er første skikkelige studioalbum siden «Desire Lines» (2013). Riktignok fikk vi et gjenhør med bandet med «Making Money (4AD B-Sides and Rarities)» i 2022, men «LTTELTTW» er første skikkelige album fra disse skotske sjarmtrollene på elleve år. Noe av årsaken er tragisk nok at keyboardist Carey Lander gikk bort noe som medførte at bandet tok en pause fra 2015 til 2018.

Camera Obscura har faktisk holdt det gående siden 1996 og har ofte blitt sammenliknet med Belle and Sebastian. De nåværende medlemmene av bandet er vokalist Tracyanne Campbell, gitarist Kenny McKeeve, bassist Gavin Dunbar og trommis Lee Thomson. Camera Obscura har hele veien blitt stemplet som twee pop, men har i likhet med nevnte Belle and Sebastian, tatt flere steg i retning et mer sammensatt lydbilde. 

Plata åpner helt fortreffelig med drømmende «Liberty Print», med rytmeboks og clean-gitar på første verset før kompet trør til og vi får både gitarsolo og et strålende refreng. Personlig favoritt på skiva er den fenomenale «We’re Going to Make It in a Man’s World» med sitt velplasserte girl power-budskap. Rett og slett en av årets fineste låter. 

Finsk-svenske Jari Haapalainen har produsert albumet på forbilledlig vis. Han har tidligere produsert det meste som er oppe og går av svenske band, i tillegg til navn som Ed Harcourt, The Loveable Tulips and The Concretes. 

«Big Love» har radiopotensiale så det holder, og er et strålende nikk i retning americana. Andre favorittspor er den forsiktige, The National-inspirerte «Sleepwalking», catchy «Baby Huey (Hard Times)» og den like catchy «Pop Goes Pop». Og så den nydelige tittellåten til slutt da! Nei og nei, finere blir det vel ikke i 2024. 

Det gjenstår bare å ønske Camera Obscura velkommen tilbake i rampelyset. Vi trenger fortsatt en dose twee pop fra Skottland.

Foto: Merge Records

Jon Erik Eriksen
Jon Erik Eriksen
Artikler: 194