Årets folkrock-skive. Punktum.

Plateanmeldelse: Bonny Light Horseman – «Keep Me on Your Mind/See You Free» (album, 2024)

Popklikk anmeldte også den forrige skiva til denne trioen som består av Anaïs Mitchell, Eric D. Johnson (Fruit Bats, The Shins) og Josh Kaufman (The National), og nærmest utropte den til årets fineste folkrock-album i 2022. Og jaggu har de ikke klart det igjen! På den ganske rå og upolerte «Keep Me on Your Mind/See You Free» flesker de til med intet mindre enn 20 spor (et par av dem er riktignok bare stemningsspor).

Og for en åpningsrekke på plata! «Keep Me On Your Mind», «Lover Take It Easy», «I Know You Know, Old Dutch» og «When I Was Younger» er alle helt fantastiske sanger.

«Keep Me on Your Mind/See You Free», er Bonny Light Horseman på sitt mest sårbare og likevel mest vitale til dags dato. Det oppstår magi mellom bandmedlemmene på dette albumet, inspirert av tradisjonell folk, med greiner ut i den eksperimentelle enden av rocken/americana.

Plata ble etter sigende unnfanget i en irsk pub med samarbeidspartnere JT Bates (trommer), Cameron Ralston (bass), og Bella Blasko som tekniker. Detaljene og finishen er lagt i Dreamland Recording Studios i New York (akkurat som på de to foregående utgivelsene). Den litt upolerte tilnærminga til innspilling er også noe vi kjenner igjen fra sisteskiva til Adrianne Lenker.

Etter den utrolige åpningsrekka, får vi noen spor i tradisjonell folk-drakt, men «Singing to the Mandolin» er storslagen låtskriving, og «The Clover» er enda bedre. Mitchell og Johnson veksler som vanlig på hovedvokalen – faktisk har Johnson fått en mer fremtredende vokalistrolle enn tidligere – og han synger jo også strålende på denne skiva! Mitchell og Johnson utfyller hverandre på et vis man knapt har hørt maken til, som et tohodet beist.

Kassegitaren og det gamle pianoet fra den irske puben får dominere lydbildet. El-gitaren dukker kun opp sporadisk, som i den dramatiske «When I Was Younger» og i avslutningslåta, gigantiske «See You Free». Effekten blir desto større.

Etter å ha hørt gjennom «Keep Me on Your Mind/See You Free» noen ganger, sitter jeg igjen med følelsen av å være vitne til noe stort og omveltende. Ingen dårlig følelse midt i uka, det.

Naturviter, skribent og popmusiker av sjel og hjerte.

Artikler: 205