Et svært minneverdig album

Plateanmeldelse: The Secret Sisters – «Mind, Man, Medicine» (album, 2024)

På sitt femte album, «Mind, Man, Medicine», viser tvillingsøstrene Laura Rogers og Lydia Slagle i The Secret Sisters virkelig fram stemmemusklene sine. Fordi jeg har knapt nok kjenner til søstrenes tidligere album, kan jeg naturlig nok ikke rangere platene deres, men om de tidligere har gitt ut et bedre album enn nyvinningen, vil jeg bli svært overrasket, for stort sett bedre enn dette blir det ikke for de av oss som setter pris på musikk der country og folk går hånd i hånd.

Foruten søstrenes evne til å lage glimrende og ofte svært iørefallende melodier, er det først og fremst deres fantastiske stemmer, som ofte møtes i nydelige harmonier, som er platas store høydepunkt. For er det noe Laura og Lydia virkelig behersker, så er det å synge seg rett inn i sjela til lytterne.

Godt hjulpet av en stilsikker produksjon, tilføres musikken «Mind, Man, Medicine», en uimotståelig letthet det er vanskelig ikke å bli bergtatt av. En produksjon utført av tvillingsøstrene, Ben Tanner og John Paul White i legendariske Muscle Shoals’ FAME Studios.

Foruten søstrene er følgende musikere med på å fylle lydbildet med mange magiske, musikalske øyeblikk: Ben Tanner (piano, synth, orgel, Wurlitzer), John Paul White (akustisk guitar),  Larry Campbell (el-gitar og fele), Zac Cockrell (bass), Jeremy Gibson (trommer), Ken Lewis (perkusjon), Parker McAnnally (bass, dulcimer), Austin Motlow (synth, el-gitar) og KS Rhoads (piano). På platas kanskje vakreste spor, «I Needed You», dukker FAME’s Studio Orchestra opp med nydelige strykearrangementer.

Tekstene på plata, som er både relevante og jordnære, omhandler i stor grad mellommenneskelige relasjoner. Selv har søstrene sagt blant annet følgende om ordene som triller fram fra rillene:

«The muse found us in the depths of raising children, nurturing relationships, surviving a world-changing virus, bidding farewell, shifting our mindsets and discovering a sense of peace heretofore unseen. Our third decade of life has proven to be one of routine, rest, and realization, and these songs are about the lessons we’ve learned. We’ve learned to be space-holders and defenders of the people we hold close.»

Åpningslåta, «Space», er en ettertenksom og stillegående låt omkranset av et luftig og sparsommelig lydbilde. På «Paperwight» – en klassisk countrylåt – trøkkes det til med både fele og steelgitar. En energisk og sprelsk låt som får opp temperaturen, før det roes ned igjen på vare og vakre «If The World Was a House». Deretter følger en av platas absolutte høydepunkt, soulpregede «All The Ways», der Ray LaMontagne bidrar med følsom vokal.

De sju neste låtene som følger, er alle viktige bidragsytere til at «Mind, Man, Medicin» har blitt et svært minneverdig  album. Sju låter som i all hovedsak beveger seg framover i et rolig tempo, godt hjulpet av fine melodilinjer og flotte detaljer i lydbildet. Ovennevnte «I Needed You» er av den svært vakre sorten, der strykere, piano og søstrenes stemmer smelter sammen på utsøkt vis. På den lett pop-aktige og svært iørefallende «Same Water», der el-gitarer og piano ofte slipper til, går tankene til noe Aimee Mann kunne laget på en god dag.

Plata setter et verdig punktum med de to forførende og feiende flotte balladene, «I Can Never Be Without You Anymore og «I’v Got You Back».

Sjekk ut plata her: