Mer gull fra gammel og meget god oppskrift

Plateanmeldelse: Hästpojken – «River av ett liv» (album, 2024)

Nu! Våre svenske favoritter i Hästpojken (Martin Elisson og Adam Bolméus) er tilbake – seks år etter albumet med den illevarslende tittelen «Hästpojken är död» (2018).

Heldigvis for oss var ikke Hästpojken død likevel. Langt ifra, de er faktisk tilbake med sitt mest vitale og livsbejaende album siden debutskiva «Caligula» (2008), ei plate jeg forresten spilte sønder og sammen den gangen. For en debut det var, den må vi bare ta en kort re-cap på; «Caligula» traff hardt med sin en perfekt miks mellom pønk og pop. «Shane MacGovan, «Cyklar och knark», tittellåta eller «Lena 60», her har man gått og sunget på disse i låtene i alle disse årene. For ikke å glemme «Utan personlig insats», da. Det er vanskelig å sette ord på det, men den sangen er intet mindre enn en svensk klassiker. Så mange følelser samlet i én låt at det nesten ikke går an.

Hästpojken fulgte opp med «Från där jag ropar» (209) som blant annet inneholdt radiolåten  «Gitarrer & bas, trummor och hat». «En magisk tanke» (2013) tok bandet i en litt annen retning,  men «Samma Himlar» og, ikke minst, «Sommarvin» ble lagt merke til utenfor Hästpojkens vanlige kretser.

Den jevne og gode «Hästpojken är död» (2018), var spekket med låter med høyt nivå;  «100 dagar», «Råttans år», «Där vi möts», den utrolig fine «En annan värld», «Family Man» og  «Hosianna» står ikke tilbake for noe Hästpojken har gjort. Popklikk omtalte også den gang skiva i panegyriske ordelag: Definitivt årets sommerplate – Popklikk

På «River av ett liv» har Hästpojken kontakt med grunnfjellet i bandet, og leverer ei plate som er nærmere «Caligula» i uttrykket, med mindre fokus på produksjon og mer vekt på det genuine i uttrykket. Og det blir gull av gammel oppskrift; Albumet åpner med den sterke gitarpoplåten «Big Bång», før saker og ting virkelig er pågang med den uimotståelige «Säg det där du sa igjen». «Ett varken eller liv» er klassisk Göteborg-pop a la Hellström, mens «Pax» utgjør et stemningsfullt pusterom på skiva. Deretter får vi en virkelig höjdare i balladen «Tror jag är kär», som formidler følelser slik bare Hästpojken kan gjøre det. Elissons og Bolméus’ bakgrunn fra pønken får skinne på den nærmestdemo-aktige «Piggy».

Når vi til slutt får servert nydelige, «Min nya parfym», arrangert med strykere og det hele, gjenstår det bare å ønske Hästpojken velkommen tilbake og håpe på mange nye utgivelser fra broderfolket.

Artikler: 192