Et (mer enn) friskt pust fra Australia

Plateselskap: The Belair Lip Bombs – «After» (2025)

The Belair Lip Bombs (TBLB) er et australsk indierock-band som minner mest om et musikalsk fyrverkeri med røttene sine godt plata rockens univers. En sammensveisa gjeng bestående av kvartetten Maisie Everett (vokal, gitar, keyboard), Mike Bradvica (gitar), bassist Jimmy Droughton (bass) og Daniel Devlin (trommer). 

Bandet, som debuterte med «Lush Life» i 2023, slapp forrige uke den mildt sagt uimotståelige oppfølgeren, «After», på Jack Whites plateselskap, Third Man Records. En plate som umiddelbart sender tankene til Popklikk-yndlinger som Rolling Blackouts Coastal Fever og The Go-Betweens, også de fra Australia.

At musikken minner om førstnevnte, er helt forståelig med tanke på at plata er produsert av RBCFs Joe White, i samarbeid med Nao Anzai som produserte «Lush Life». Gitarene og lydbildet på den intense og energiske åpningslåta «Again and Again», hadde passet perfekt inn på de de siste RBCF-platene», noe man kan si om flere av låtene på plata. Band som Hüsker Dü, The Strokes, Wednesday og The Beths, duger også som musikalske referanser, for dem som er opptatt av denslags. 

Platas store styrke er måten TBLB blander mild råskap med energi og melodisk kraft. En energi som i stor grad skyldes at samtlige bandmedlemmer gir full gass plata gjennom. Vi snakker tung bassriffing, knalltøff og presis tromming, sylskarpe og glødende el-gitarer krydret med Everett rett-på-sak-vokal. Nå og da dukker det også opp både keyboard og synth, noe som er med på å myke opp lydbilder en smule. På nevnte «Again and Again» dukker det til og med opp en fiolin. 

Etter 10 låter og 34 minutter er det ikke fritt for at ørene trenger en aldri så liten timeout, for TBLB sparer definitivt ikke på kruttet. På låter som «Don’t Let Them Tell You (I’s Fair)» (med deilige Stones-riff og heftig bass), skarpskodde og riffbaserte «Another World», refrengsterke «Hey You» (utstyrt med lett duvende synth) og «If You Got The Time» (med deilig koring), fyres det på absolutte alle sylindrene. Låter skapt for de av oss som elsker gitar-riffing og el-gitarer som fyker i (nesten) alle retninger. Fengende «Smiling», høres – om man legger godvilja til – ut som en poplåt. 

Men, for at de ikke skal gå i «nå blir det kanskje litt for mye av det gode»-fella, har bandet lagt inn to låter, «Cinema» og «Burning Up», der tempoet og intensiteten er dempet betraktelig. Førstnevte er både spretten, melodiøs og sjarmerende, mens «Burning Up» er en ganske så lekker pianoballade. Plata avsluttes med «Price Of A Man», der et herlig refreng driver låta fremover. 

«After» er så til de grader vellykket av undertegnede allerede har begynt å glede seg til  The Belair Lip Bombs neste album. Men før den tid må alle verdens musikkelskere kaste seg over «After». 

Foto: Third Man Records (promo)

Sjekk ut plata her: https://youtu.be/4eKyoF7NrKU?si=NwjMKgJKQ5z2tv6f

Avatar photo
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1957