Plateanmeldelse: I’m With Her – «Wild and Clear and Blue» (album, 2025)
Noen ganger dukker det opp band du umiddelbart merker vil mer enn andre. Denne gangen er det det amerikanske folkrockbandet I’m With Her det gjelder. Trioen, som kommer fra ulike delstater i USA, består av Sara Watkins, Sarah Jarosz og Aoife O’Donovan.
De debuterte med det kritikerroste albumet «See You Around» i 2018, og vant prisen for American Roots Song i 2020 med låten «Call My Name». Dette må ha vært en vitamininnsprøyting for I’m With Her, selv om det har tatt tid å skrive og spille inn det nye albumet.
Den nye skiva er produsert av den allestedsværende Josh Kaufmann (Bonny Light Horseman). Kaufman gjør som vanlig en utmerket jobb (han har tidligere jobbet med en hel haug med toppnavn som Bob Weir, The National, Josh Ritter, Craig Finn, The Hold Steady, The War on Drugs, Jenny Owens Youngs og Cassandra Jenkins) og tilfører de tre damene akkurat den dosen magi som plata trenger.
«Wild and Clear and Blue» er rikelig krydret med diverse instrument, de fleste traktert av medlemmene selv (fiolin, oktav-mandolin og andre strengeinstrument). Det spes på med litt el-gitar og litt orgel, men uttrykket er i all hovedsak vakkert og akustisk.
For en musikkanmelder som også er utdannet geolog er det gledelig å registrere at I’m With Her har låttitler som «Standing on the Fault Line»:
/ Standing on the fault line / Waiting for the ground to crack / Just put one foot in front of the other / Don’t look back /
På det forrige albumet finner vi også låten «Pangaea» (et superkontinentet som eksisterte før platetektoniske prosesser skilte kontinentene i jura), så her er det ingen tvil om at det er mange vekttall med geologi ute og går.
Skiva inneholder flere fine ballader. Verdt å trekke frem blant disse er «Only Daughter». Sound og koring gir direkte assosiasjoner til legendariske Indigo Girls, og det er utelukkende positivt.
Aller best er I’m With Her når Kaufman drar de i retning alternativ country, slik som på den fine førstelåten «Ancient Light», den pianodrevne tittellåten, nevnte «Standing on the Fault Line» og sistelåten «Rhododendron».
Få øynene opp for I’m With Her, de fortjener all den oppmerksomhet de kan få.