Nok en maktdemonstrasjon fra levende legende

Plateanmeldelse: Lucinda Williams – «Stories from a Rock N Roll Heart» (album, 2023)

Historien om Lucinda Williams handler om en vaskeekte amerikansk rockelegende, født i Lake Charles, Louisiana, og hennes lange og tøffe vei fram mot det kommersielle gjennombruddet med albumet «Car Wheels on a Gravel Road» (1998) og, ikke minst, det storslåtte nye albumet som vi omtaler her. Williams’ hjerte hører definitivt hjemme i den amerikanske rock- og countrymusikken. Time Magazine kåret henne i 2002 til den beste singer-songwriteren i USA.

Lucinda forteller om tøffe oppvekstvilkår i sørstatene i sine nye memoarer, «Don’t Tell Anybody the Secrets I Told You». I november 2020 fikk dessverre Lucinda et alvorlig hjerneslag som frarøvet henne muligheten til å spille gitar. Det sier noe om veien fram til denne utgivelsen. «Stories from a Rock n Roll Heart» er hennes sekstende studioalbum, og inneholder, imponerende nok, noen av de beste låtene hun har i katalogen.

Åpningslåten, «Let’s Get the Band Back Together», er en standard bluesrocker, riktignok blues med flagget til topps, og med Margo Price og Buddy Miller i backingen blir det god stemning hele veien. Price er også med på «This Is Not My Town», men det er singelen «New York Comeback» som virkelig flytter fjell her. Selveste Bruce Springsteen og Patti Scialfa bidrar på gjestevokal og det er ikke godt å si hvem som er sjefen i huset når låten drar seg til . Nå er det ikke nødvendigvis slik at bare Springsteen er med så blir det bra, men denne gangen kler Bruce låten perfekt og samspillet mellom han og Lucinda er som skapt i himmelen. Reese Wynans’ hammondorgel og Pettibone-Mathis gitarer løfter også arrangementet til uante høyder. Hele bandet gjør forresten en enestående bra jobb gjennom hele plata – snakk om å toppe laget!

Bruce er også med på et annet av skivas høydepunkt, «Rock N Roll Heart». Låten har et glimrende, catchy refeng. Som forventet er det hørbart mye levd liv i stemmen til Lucinda på denne skiva, men det er selvfølgelig en del av gamet og tilfører naturligvis troverdighet til framføringa.

En personlig favoritt på skiva er den episke «Where The Song Will find Me». Her får vi en klassisk rockeballade med smektende gitarer og et formidabelt crescendo mot slutten av låten.

Plata er så velspilt og tøff som det bare kan få blitt – og som Lucinda selv så godt sier det i sistelåten; «Never Gonna Fade Away». Det skal du ha oss til å tro på, Lucinda!

I januar fylte Lucinda Williams 70 år. «Stories from a Rock N roll Heart» er et av hennes beste album i karrieren. Slå den.