Sitter som et skudd

Plateanmeldelse: Middle Kids – «Faith Crises Pt 1» (album, 2024)

Etter å ha levert to svært gode album, «Lost Friends» (2018) og «Today We’re The Greatest» (2021), er endelig Middle Kids tilbake med sitt tredje album, «Faith Crises Pt 1». Et album som følger i fotsporene til forgjengeren der ekstremt energiske og fengende poplåter dominerte. Godt hjulpet av Hannah Joys lekre vokal og et lydbilde fylt med gitarer, synther, piano, blåsere og tøff tromming, er det så godt som umulig ikke å la seg sjarmere av den australske trioen.

Måten Middle Kids veksler mellom høyt energinivå og roligere partier, innebærer at musikken blir både interessant og variert. At flere av låtene dukker opp på diverse indierock-lister, er helt naturlig, all den tid sangene på «Faith Crises Pt 1» for det meste beveger seg rundt i et musikalsk landskap der den fengende melodien og den sylskarpe produksjonen sitter i forsete. En produksjon utført av Jonathan Gilmore og bandets bassist, og Joys ektemann, Tim Fitz.

På fire av platas mest umiddelbar spor, «Dramamine», «Highlands», «Terrible News» og «Philosophy», går tankene til en fin blanding av band som Vampire Weekend, Passion Pit» og The Shins. Fire knallsterke låter det er fullt mulig å danse til, for de som er opptatt av denslags. «Terrible News» er tidvis så energisk og høytflyvende at det, sikkert mye takket være de intense blåserne, nærmer seg det vi i riktig gamle dager definerte som new-wave.

På mer saktegående låter som, «Bootleg Firecraker», «Bend», «Your Side, Forever» og «All In My Head», dukker artister som Lana Del Rey, boygenius, HAIM og Jenny Lewis opp i kulissene. Førstnevnte låt er av det usedvanlig sterke slaget, men de tre andre følger definitivt etter på fint vis. På sistnevnte får Joy god drahjelp av Dave Le’aupape på vokal.

Når det gjelder refleksjoner rundt tro, tvil, håp og kjærlighet, er det mye å hente i tekstene som i all hovedsak er skrevet av Joy, noe sanger som «Terrible News» og «Bend» og «Your Side, Forever» kan skrive under på. På sistnevnte har for eksempel Joy følgende på hjertet:

«I know I’m doing it the hard way / But I kind of believe in the hard way.»

Hvorvidt noen av låtene med tid og stunder kan måle seg med fantastiske «Edge Of Town» fra debutalbumet, vil tiden vise, men at Middle Kids på tredje forsøk har gitt ut sitt beste album så langt i karrieren, er det mye som tyder på. Det er nemlig fint lite å utsette på «Faith Crises Part 1», der både produksjon, fremførelsen og låtene sitter som et skudd.

Artikler: 1626