Sjarmerende, melodiøst og originalt

Plateanmeldelse: Frontier Ruckus – «On The Northline» (album, 2024)

Da jeg mottok en lyttelenke for cirka en måned siden med den nye skiva til Frontier Ruskus, «On The Northline», hadde jeg aldri hørt om bandet fra Detroit, Michigan. Et band som lager musikk der både bluegrass, powerpop og alternative country kommer til sin rett. 

At «On The Northline» er bandets sjette album, bare understreker at undertegnede ikke har fulgt med i timen. Fronter Ruckus, som ifølge presseskrivet fikk sitt gjennombrudd i 2017 med albumet, «Enter The Kingdom», består i all hovedsak av trioen Matthew Milia, David Jones og Zachary Nilson, der førstnevnte tar seg av låtskriving, synging, gitar-og mandolinspilling. Multi-instrumentalister Jones’ viktigste bidrag er som banjosjef, et instrument som ligger på lur i så godt som platas alle kriker og kroker. Med tanke på at Nilson bidrar på sag, trumpet, air organ og melodika, sier det seg selv at lydbildet på «On The Northline» fremstår som en smule særegent og originalt.

Plata er spilt inn i produsent Ben Collins hjemmestudio i Ypsilanti, Michigan på en Tascam 388 båndopptaker som avgikk med døden underveis i innspillingen, noe som medført at lyden enkelte steder har fått seg en aldri så liten sjarmerende knekk man har valgt å beholde for å bevare den analoge følelsen. Det skal også nevnes at det er gjort plass til både trommer og pedalsteel. 

Etter det forrige albumet har Milia giftet seg og fått barn, noe som preger tekstene der tematikken ofte dreier seg om glede, tvil og kjærlighet. Når der gjelder musiken på «On The Northline», kan den tidvis minne om den orkestrale folkpopen Sufjan Stevens nå og da kommer opp med, men tankene går også til artister som Neutral Milk Hotel, Shins, Jason Isbell og Blitzen Trapper. 

Platas 12 låter holder alle et jevnt høyt nivå, både med tanke på produksjon og iørefallenhet, og kan nytes i et langt og svært behagelig drag. Men, siden Popklikk vet at våre lyttere setter pris på noen anbefalinger for å komme skikkelig i gang, foreslår vi å begynne med «Everywhere but beside you», «Mercury Sable», «Clarkstone Pasture» og «I’m Not the Boy», fire sterke låter fra et album som fortjener mange lyttere. 


Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1717