Storslått, originalt og svært fengende

B7DDC8F8-CD08-46B0-BC04-702016CCC4C6Plateanmeldelse: The Lemon Twigs – «Songs for the General Public» (album, 2020)

Da The Lemon Twigs dukka opp med sitt debutalbum i 2016 ante jeg ikke at gutta i bandet, Brian and Michael D’Addario, har en pappa som er ganske kjent. Og da snakker vi (selvfølgelig) om Roddie D’Addario, mannen som lagde to herlige softpop-album i 1976, «Falling For Love» og «Take In The Show».

Og det er ingen tvil om at gutta har latt seg inspirere av sin fars fascinasjon for «den gode melodien». Men, der er utvilsomt mange andre likhetstrekk mellom musikken pappa Roddie og sønnene Brian og Michael lager. Som for eksempel at alle de tre platene til The Lemon Twigs er som snytt av nesa på mye av musikken som tumlet rundt på 70-tallet.

Selv om jeg setter stor pris på The Lemon Twigs to første album, sitter jeg likevel med en følelse av at «Songs for the General Public» er deres beste så langt. At de de stort sett fortsetter i det samme musikalske sporet som forgjengerne gidder ikke en gang de lærde å strides om. Vi snakker litt skakke og melodiøse låter som bringer tankene til en herlig miks av artister som Meat Loaf, Queen, ABBA, Todd Rundgren, Phil Saymore, David Essex, Dwight Twilley, The Rolling Stones, Alice Cooper, T.Rex og David Bowie. For å nevne noen få.

Arrangementene er svært oppfinnsomme, og det gjemmer seg mange stilige detaljer i et lydbilde som er både storslått og originalt. Vi snakker en herlig miks av rock, powerpop, kammerpop, glamrock og softpop. Og så lenge låtene og tekstene (morsomme, snodige og smarte) er hentet fra den hylla dere vet, må jo dette bare bli både originalt, morsomt og usedvanlig fengende.

Låter som «Live In Favour of Tomorrow», «No One Holds You», «Fight», «The One» og «Only a Fool», er så umiddelbare at man er frelst før stiften har rukket å tenke seg om. Man blir rett og slett blid, glad og en anelse sliten (mye dansing) når låter av dette kaliberet finjusterer siktet og fyker avgårde.

Likevel er det kanskje de herlige balladene «Hog» og «Ashamed» som treffer meg hardest. Særlig førstnevnte er en aldri så liten genistrek av en låt.

Om vi slenger de tøffe og litt mer hardtslående låtene, «Hells On Weel» og «Leather Together», i potten, er det bare å innse at «Songs for the General Public» er et album som bør stå trygt  plassert i platehylla så raskt som mulig (jada, masa, det er greit at du sjekker den ut på Spotify først).

Foto: Promobilde

 

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1717