Enestående bra!

50151C7D-DB7E-4F53-A4EA-458356A23321Plateanmeldelse: The Weather Station – «Ignorance» (album, 2021)

Da Popklikk oppsummerte musikkåret 2017 var kanadiske The Weather Stations selvtitulerte album selvskrevent. Tamara Lindeman og gjengens tredje album trenger litt tid, men etterhvert åpenbarer det seg et tidvis nakent lydbilde der elementer av rock, pop og folk flettes sammen på utsøkt vis. Umiddelbare låter som «Kept It All To Myself» og «Thirty» dukker fremdeles opp på netthinnen min, og når Lindeman makter å snekre sammen låter som minner om artister som Richard Thompson, Aimee Mann og Carly Simon, blir lytteropplevelsen en fest.

På oppfølgeren «Ignorance» gjør Lindeman og hennes medmusikanter kort prosess. Det er nemlig veldig lenge siden jeg hørt en plate som så til de grader treffer blink. «Ignorance» treffer meg så hardt at jeg fremdeles må holde meg fast i bordkanten.

Utsyrt med to trommiser, el-gitarer, strykere, fløyte, saksofon, synth, diverse tangenter og bassing i verdensklasse, tryller Lindeman og medprodusent Marcus Paquin fram et mektig lydbilde som får lytteren til å hive etter pusten. Et lydbilde ikke ulikt det musikken til The War On Drugs oppholder seg i. Men tankene går også til Fleetwood Macs 80-tallsplater og Kate Bush-klassikeren, «Hounds Of Love».

Vi snakker med andre ord nye musikalske grep som virkelig gjør susen. Der forgjengeren av og til kunne virke noe uforløst og en anelse seig, oppleves «Ignorance» som et både umiddelbart, friskt, usedvanlig rytmisk og fremoverlent album. Lindeman har funnet fram til en uimotståelig musikalsk formel som det skal bli vanskelig å måle seg mot. En formel der hun virkelig får leke seg med detaljer og musikalske nyanser og ikke er redd for å la elementer fra både dansebeats, disco og jazz slippe gjennom.

Det er også en aldri så liten fest å høre hvordan Lindeman slipper stemmen sin løs – noen ganger rett fram og direkte, andre ganger skjør og forsiktig. Når hun nærmer seg falsettens høyder, som på «Separated» og «Parking Lot», oppstår det musikalsk magi.

Resultatet er enestående bra. De 10 låtene skinner så sterkt at solbriller anbefales. «Ignorance» er en plate det skal bli svært vanskelig å følge opp, så sånn sett har Lindeman lagt lista så høyt at hun snarest må legge seg i hardtrening.

Å velge ut enkeltlåter blir bare tullete når så godt som alt fungerer, men det kan være greit å vite at de to første, «Robber» og «Atlantic», muligens trenger noen ekstra gjennomlyttinger før alt faller på plass. Men, uansett hvordan man snur og vender på det: stort bedre enn dette blir det ikke!

Artikler: 1625