"Southeastern"

PLATEANMELDELSE: Jasons Isbell: ”Southeastern” og Deer Tick: ”Negativity”

Det har slått meg at enkelte lesere kanskje stusser over at vi stort sett jubler i vilden sky når vi anmelder musikk på Popklikk. At vi mangler kritisk sans og jubler for jubelens skyld.

Slik er det ikke. Popklikk slår euforiske hjul kun når det er på sin plass. I mengden av musikk som triller gjennom våre hjerner i løpet av en uke, hadde vi med letthet kunnet plukke ut en gjeng med skiver som får oss til å se rødt. Men fremfor å bære fram album til offerbenken, skriver Popklikk om musikk som får oss til å gløde og be om mer.

Som for eksempel de nye skivene til Deer Tick og Jason Isbell.  

Jason Isbells ”Southeastern” har vi anmeldt tidligere, men fordi den først nå har blitt sluppet på Spotify og WiMP, er det på sin plass å minne om at dette fort kan vise seg å være en av årets beste plater for de av dere som elsker melodiøs og tidløs countryrock. Låter som ”Traveling Alone”, ”Elephant”, ”Different Days”, ”Live Oaks” og “Yvette” treffer så hardt at det er umulig ikke å smile før man deiser i bakken.

Selv om de aldri helt har slått meg i svime, har jeg alltid satt pris på amerikanske Deer Ticks miks av blues, rock og country. Et musikalsk uttrykk

"Negativity"

ikke ulikt det nevnte Jason Isbell har dyrket de siste årene.

På sitt nye album, ”Negativity”, har bandet løftet lydbildet fra gjengrodde stier og mørke klubblokaler til åpne vidder og fugleperspektiv. At produksjonen på ”Negativity” tidvis er både luftig og himmelstrebende, tilfører bandet en energi og lekenhet som har manglet på tidligere album. Noe låter som “The Rock”, The Curtain”, ”The Dream’s In The Ditch” og ”Trash” er utsøkte eksempler på. Når dette krydres med drivende gode ballader som ”Just Friends” og ”Hey Doll”, er det bare å juble i vilden sky.