Apps ‘R’ Us

The Web is Dead! Klarere kan neppe teknologimagasinet Wired si det. Hvorfor? Skreddersydde applikasjoner overtar den tradisjonelle nettsurfingen. Hvorfor nevner vi det i dag? Alle appers mor – iPad – er i dag i norske butikkhyller.


Du kan drukne i artikler om iPad i dag. De fleste snakker om a) iPad er her b) den er ikke så dyr som ventet. Tvert i mot, vil Popklikk postulere. Billligere enhet betyr bare lavere terskel for å la visakortet gå varmt over feilslåtte appskjøp. Det er en utbredt feiloppfatning at ting er billig bare fordi man betaler det i småbeløp. iPad som produkt  finansieres gjennom millioner av fremtidige impulskjøp fra de som kjøper den.

Så hva bør man holde seg unna? App Store er full av ting som ikke gir deg noe unikt. Alle applikasjoner som kun opptrer som en glorifisert nettleser er meningsløse. Man må ikke glemme at iPad har en helt brukbar nettleser innebygget. Vi er veldig glad i spørretjenesten Wolfram Alpha, en søkemotor som du kan spørre alt mulig i vitenskapens navn (og snarveien til A på matteeksamen). Den får oss til å føle oss smarte nå vi spør, men dumme når vi betaler 17 kr for samme sak på iPad. Et bokmerke holder.

Facebook har ikke lansert egen iPad app. Og hva skulle man egentlig med den? En iPad er skapt for å forbruke innhold. Opplasting av bilder og video gjør man heller fra mobil.

Hva kan vi anbefale?

Få iPaden ut av latteskummet på cafeene, der man likevel bare tar den med seg som selvskryt. Bruk den til noe nyttig. Bruk den som for eksempel: et sjøkart! Navionics Marine sitt høyoppløselig Norgeskart betyr at iPad blir vel så vanlig som ankerdrammen i norske småbåthavner neste sommer. Prisen på 239 kr ser heller ikke ut til å skremme den vekk fra toppselgerlisten.

Musikk på iPad. Nettbrettet er ment for tilbakelent bruk. Finn fram gode øretelefoner og ta plass i sofaen. Lytt og les om musikk du ellers ikke hører på. Det er heller ikke noe problem å få brettet til prate trådløst med stereoanlegget ditt. Pandora er der, Wimp og Spotify derimot har ikke lansert noe.

Magasiner, bøker og aviser. Brettet har blitt en slags våt drøm for alle som ønsker å ta betalt for innholdet sitt på nett. Se hva Frankfurter Rundschau har gjort med sin egen avis. Avisen er på konkursens rand, men har satset alt på å lage et imponerende iPad-produkt. Resultatet er et produkt som kan måles med de beste månedsmagasinene, men som kommer ut hver dag. Gled deg til hva Bonniers News+ produkt vil bli. Nå er dessuten så mange gode magasiner klar i brettutgave. En navneoppramsing blir kun en skryteøvelse for vår del og ikke din nytte.
http://www.youtube.com/watch?v=lWRRWz16tYg

Spillmarkedet ser at trenden går motsatt vei. Fra kostbare og utførte spill som sjeldent slippes er iPad-trenden mindre og billigere spill. Skal du ha spill til brettet og er lei sinte fugler, anbefaler vi Civilization, en enklere og raskere utgave av dataspillet. I det hele tatt er spill til iPad skreddersydd til de som tradisjonelt ikke kjøper spill. Det blir det en helt ny økonomi av.

Så før man lar kredittkortet gå varmt på småbeløp: spør deg selv om du virkelig trenger applikasjonen. Eller iPaden i seg selv.

Martin H. Andresen
Martin H. Andresen

Martin Henrik Andresen er bidragsyter på popklikk og skriver mest om reklame, PR og om hvordan teknologi påvirker oss.

Artikler: 25