Sterk plate fra Tromsøs førstedame

Plateanmeldelse: Line Saus – «Erosion Day» (album, 2025)

Tromsøbaserte Line Saus er en artist med lang fartstid fra rockescenen i Nordens Paris. Selv husker jeg Line godt som sjefsgitarist og vokalist i jentebandet (hvis det fortsatt er lov å si?) Pulp Vixen på sene kvelder på et enda senere 90-tall.  

Som soloartist er ikke CV’en like lang, men Saus har likevel rukket å gi ut en EP («Down the Hole» i 2018) og det kritikerroste debutalbumet «Waltz in the Vapor», som kom så sent som i 2021.  

Saus er selv en habil gitarist, og når hun i tillegg har med seg sin faste følgesvenn, den svært habile Håvard Stangnes, blir det hele ‘som gjort i Amerika’. Stangnes er en gitarist som evner å male et bredt lerret til Saus’ ganske så psykedeliske alternative country noir. Øvrige musikere i bandet er Truls Norbye (trommer) og Torbjørn Rogde (bass). «Erosion Day» er for øvrig et beundringsverdig eksempel hvor stor lyd man kan få med gitarer og minimal bruk av synth/orgel. 

Som et ekstra krydder på skiva har Line overtalt Stian Grønbech alias Elias Jung til å bidra på vokal på et par av sporene. De to stemmene utfyller hverandre på optimalt vis. Den eminente Sivert Henriksen har stått for produksjon og miks av skiva. 

Mine høyst subjektive favoritter på ei ellers imponerende jevn skive får bli: Den feiende flotte åpningslåten «Face and Hair”, tittellåt og duett med Elias Jung «Erosion Day», «Gaslight» med sine flotte flanger-gitarer, «Carry the Sound» med sitt fine refreng, poplåten «Burned out Car» og den sterke avslutningen med «Into the After».

For en plateanmelder med bakgrunn i geologien er det jo i tillegg hyggelig med enhver tittel som har med faget å gjøre. 

Ta gjerne turen inn i Line Saus’ forunderlige musikalske univers, det kan hende du blir overrasket over skjønnheten bak det ujålete og rocka lydbildet.  

Foto: Promo

Avatar photo
Jon Erik Eriksen

Naturviter, skribent og popmusiker av sjel og hjerte.

Artikler: 353