Melodiøs musikk med ro i sjela

5468667C-A7D3-4461-AE06-F80E04D48DD5Plateanmeldelse: Another Michael – «New Music and Big Pop» (album, 2021)

For inntil et par uker siden ante jeg ikke hvem eller hva Another Michael var. Men så leste jeg en anmeldelse av debutplate deres i Pitchfork som pirret nysgjerrigheten. Noe som resulterte i at jeg hørte på «New Music and Big Pop» samtidig som jeg holdt på med noe helt annet. Husker at jeg tenkte det var ganske fint, men kanskje litt kjedelig. Jeg gikk med andre ord rett i den klassiske Spotify-fella – jeg glemte å gi 100 prosent som lytter.

Sånn var det ikke i gamledager. Da måtte man ta trikken til byen å bruke penger man egentlig ikke hadde på musikk man bare hadde lest om eller trodde man likte fordi platecoveret var stilig. Eller fordi man kjente igjen navnet på opptil flere av bidragsyterne når man sjekka ut innecoveret i platesjappa. Nye plater av artister man digga gikk rett i handleposen – man forrådte ikke sine helter ved å lytte på plata i butikken. Og så bar det rett hjem.

En virkelighet som har forduftet nå som alt er et tastetrykk unna, og man bare shuffler seg videre om ikke låta sitter umiddelbart. Minste motstands vei, med andre ord.

Siden jeg har opplevd begge utgavene av disse «virkelighetene», prøver jeg å ikke la meg lure av strømmetjenestenes evne til å forandre lytteren til en rastløs, frenetisk og ikke-lyttende konsument. Skal man ta musikk på alvor sier det seg selv at man må være tålmodig og ta tiden til hjelp. Og da forutsettes det at låtene rekker å gjøre seg ferdige og at man har respekt for albumformatet.

Når jeg skal anmelde musikk ender jeg derfor ofte opp i sofaen med en kopp kaffe i hånda. Som regler titter jeg litt på coveret før lyttingen begynner, deretter fullt fokus. Gjerne med øretelefoner.

Det første som slo med da jeg lyttet på «New Music and Big Pop», var at de varme fargene og den rolige og behagelige stemningen som strålte mot meg fra coveret samsvarte godt med musikken som rant mot meg. Både tekstene, det varme lydbildet og den nydelige stemmen til Michael Doherty, skjøv meg forsiktig inn i et harmonisk, drømmeaktig og vakkert musikalsk landskap det føltes godt å være en del av. Et musikals landskap dominert av akustiske instrumenter, svevende keyboard og deilige harmonier.

Another Michael består av den Philadelphia-baserte trioen Michael Doherty, Alenni Davis, og Nick Sebastiano. En trio som lager musikk som muligens best kan beskrives som folk-pop. Musikk som kan minne om fin miks av artister som The Shins, Whitney, Fleet Foxes og Nick Drake.

Låtene på «New Music and Big Pop», som svever av gårde med god oppdrift, er både melodiøse, innbydende og avhengighetsskapende. «New Music», «I Know Your Wrong» og «Big Pop» er muligens de mest umiddelbare låtene, men hele bønsjen fester etterhvert grepet. En av platas beste sanger, finurlige «Row», spiller på mange strenger, og er i besittelse av en tekst som setter spor.

Når avslutningslåta «Shaky Cam» takker for seg er det vanskelig ikke å føle seg takknemlig. For Another Michaels evne til å skape melodiøs musikk med ro i sjela er sjelden vare. Så sjelden at vi må høre litt ekstra godt etter hver gang vi trykker på play.

, ,