Suverene Darling West

Plateanmeldelse: Darling West  – «Cosmos» (album, 2023)

Suverene Darling West har tatt et langt skritt vekk fra norsk-americanaen de en gang var assosiert med på det nye albumet, «Cosmos». Den kritikerroste duoen består av Mari Kreken og Tor Egil Kreken. Bandet fikk Spellemannspris i klassen for country i 2016 og har vært nominert flere ganger. Etter den tid har utgivelsene kommet som perler på ei snor. Til studioarbeidet har de denne gang hatt med seg de faste våpendragerne Christer Slaaen og Thomas Gallatin. Her er det ikke mye som lugger, for å si det sånn. Det går på skinner, det er nedoverbakke og hjemlengsel. Darling West er blitt et velsmurt maskineri.

Det er som sagt kun små hint igjen av americanabandet Darling West, en liten twang her og en banjo der. Den nye skiva er mer pop, og faktisk en dose RnB. Ja, en sann fest av ei popplate er det blitt. Det skyldes ikke bare at det er snakk om profesjonelle artister, men også at The Krekens er blitt veldig gode låtskrivere. Albumet åpner med den perfekte poplåten «Cosmos», som er mer Cardigans enn Madrugada. Det fortsetter med den briljante, riffbaserte «Light Ahead».

På «Still Here» roes det hele litt ned med synkoperte trommer, før vi får fine og følsomme «Old Man». Deretter tar festen seg opp igjen og vi får den glimrende singelen og radiolåten, «Oh Love». Mari Kreken synger bare bedre og bedre, det kores høyt og lavt, gitararbeidet er gjennomført bra og kompet sitter som superlim. Kvalitet i alle ledd. «Till Night Turns to Day» er mer klassisk country, og kanskje ikke det mest spennende sporet på «Cosmos», men skiva blir aldri dårlig.

Albumet avsluttes med den perfekte sistelåten, «Echoes», kanskje platas beste spor, med en nydelig melodi og en perfekt utførelse. Darling West behersker den vanskelige kunsten det faktisk er å lage ei perfekt produsert plate som holder interessen hos lytteren oppe hele veien.

Artikler: 190