I dag er det 22 år siden 96 fans døde under en fotballkamp i England. I semifinalen i FA-cupen mellom Liverpool og Nottingham Forest ble det fullt kaos blant Liverpool-supporterne på Hillsborough stadion.

Fortsatt venter pårørende til 96 døde på den endelige forklaringen på hva som skjedde i Sheffield den 15. april 1989. At ingen av dem som var ansvarlig for å håndtere publikum, har fått straff, har bidratt til sinne og frustrasjon i Liverpool.

Og følelsene er stadig svært betente i forhold til Storbritannias største avis, The Sun. Fire dager etter hendelsen kjørte avisen dette oppslaget på forsiden:

«THE TRUTH.
Some fans picked pockets of victims
Some fans urinated on the brave cops
Some fans beat up PC giving kiss of life.»

Påstandene var at fulle Liverpool-fans skulle ha trakassert og angrepet hjelpearbeidere, inkludert politi, brannvesen og ambulansefolk under redningsaksjonene.  Dette førte til enda et sjokk for befolkningen i Liverpool og full boikott av tabloidavisen. En boikott som eksisterer den dag i dag, blant annet gjennom aksjonen «Don’t Buy The Sun».

I forbindelse med 20-årsmarkeringen solgte The Sun 8.000 eksemplarer i Merseyside den 16. april 2009. Forsideoppslaget hadde tittelen «96 Tears» og var en tåredryppende rapport fra markeringen dagen før. 300.000 aviser skal ha vært The Suns salg i Liverpool-distriktet før april 1989. The Sun selger i snitt tre millioner eksemplarer daglig over hele landet.

Tragedien i Sheffield denne lørdagen gikk svært hardt inn på daværende manager Kenny Dalglish og skal ha vært en av årsakene til at han ga seg som manager knappe to år senere. Nå er skotten tilbake i managerstolen og var fredag på minnemarkering med dagens Liverpool-spillere. Under markeringen ble det kjent at Liverpool-manageren kan bli adlet etter innsatsen i 1989.

Minnestein for dem som ble drept ((Foto: Don't Buy The Sun)

Dalglish deltok i en rekke begravelser etter at fotballfansen døde i trengselen. For mange var skotten symbolet på sorgen som preget hele Merseyside.

En uavhengig kommisjon, som ledes av biskopen i Liverpool, mener de skal avsløre den fulle sannheten rundt de fryktelige hendelsene. Hillsborough-tragedien har vært grunnlag for undersøkelser ved flere tidligere anledninger. I den viktigste granskningen (Taylor-rapporten) blir skylden til en viss grad lagt på politiet for at de slapp inn for mange og at fansen dermed ble trampet og klemt ihjel.

Likevel er ingen stilt til ansvar.

Ny dokumentasjon gjør biskopen og nåværende Liverpool-manager, Kenny Dalglish, optimistiske i forhold til sannheten.

Men for The Sun er det ingen nåde. Avisen blir stadig kalt The Scum.

Sun-redaktør Kelvin MacKenzie, som hadde ansvaret for forsiden den 19. april, ba om unnskyldning i en høring i 1993. Han trakk den imidlertid tilbake i 2006, da han hevdet han ble tvunget av The Sun-eier Rupert Murdoch til å si unnskyld og at han egentlig mente avisen hadde fortalt hva som faktisk hadde skjedd.

The Sun har ved flere anledninger offentliggjort beklagelser i forhold til dekningen av tragedien. Pressekollegaer av MacKenzie har gått offentlig ut og fortalt ham at han gjorde en grov feilvurdering. Det synes å prelle av.

Både på MacKenzie selv og på the Liverpudlians.

Her er mer om hva Sun-artikkelen inneholdt i 1989.