Fortsetter å imponere

40918FD2-08C9-4DAB-B310-61F2BBD5542CPlateanmeldelse: Fruit Bats – «The Pet Parade» (album, 2021)


Da Fruit Bats, med Eric D. Johnson i spissen, slapp «Gold Past Life» i 2019, gikk det det sus gjennom Popklikk-redaksjonen. Et sus som resulterte i at plata suste inn på fjerdeplass da årets beste utenlandske plater ble kåret. En liste bestående av 75 album.

Nå er Fruit Bats tilbake med nok et album der lekre melodier og en florlett og elegant produksjon er hovedingrediensene. «The Pet Parade» er et album som sniker seg under huden for hver lytting. Kanskje ikke like bra som forgjengeren, tenkte jeg umiddelbart, men etter noen runder på spilleren kryper den stadig nærmere.

Eric D. Johnson og gjengen kan kunsten å lage varme, melodiøse og tidvis cinematiske låter. På tittellåta, som åpner ballet, strekkes det ut et langt lerret der musikken beveger seg framover i et rolig og behagelig tempo.

På låter som «Cub Pilot», «Eagles Below Us», «Holy Rose» og «The Balcony» skrus tempoet opp en anelse, noe som medfører at melodiene kommer mer til sin rett. Sistnevnte er en liten popperle som fester seg umiddelbart. Og en aldri så liten hit i mine ører.

Styrken til flere av låtene er likevel at de trenger litt ekstra omsorg før de tør å rekke opp hånda. «Discovering», «Her For Now, For You», «On The Avolon Stair» og «All In One Go» er fire slike låter. Fire låter som gradvis forløses for så å slå ut i full blomst.

Musikalsk befinner Fruit Bats seg et sted mellom The Waterboys, John Lennon, Blue Rodeo og Crowded House. Et sted der pop, country og rock trives i hverandres selskap. Det varme, åpne og forfriskende lydbildet fylles opp med kassegitarer, tilbakelente el-gitarer, piano, steelgitarer, lavtflygende synther og Johnsons særdeles behagelige stemme.

Fruit Bats har med andre ord fiksa det igjen. Og jeg har allerede begynt å drømme om og se dem live i Norge om ikke så alt for lenge.

Foto: Promo

 

Espen A. Amundsen
Espen A. Amundsen

Idéhistoriker og tidligere musikkredaktør i ABC Nyheter.

Artikler: 1752